Overslaan en naar de inhoud gaan

Kritiek op ‘homeless hotspots’ op SXSW

De gedachte achter het plan was goed. Dertien daklozen kregen 20 dollar per dag betaald als ‘homeless hotspot’. Ze ontvingen een t-shirt met een opdruk als ‘I’M CLARENCE, A 4G HOTSPOT’, en het nummer waar een sms-bericht naar toe gestuurd moet worden voor toegang tot het netwerk. De opdracht was om rond te lopen in de meest drukbezochte gebieden tijdens de conferentie.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock


De SXSW-conferentie is een groot opgezet evenement over technologie, muziek en film, dat van 9 tot 18 maart duurt. De extra wifi-capaciteit moet ook de mobiele netwerken ter plaatse ontlasten. De donaties die ze van de gebruikers van hun diensten ontvingen, mochten ze in eigen zak steken.

'Compleet problematisch'

Sommige bezoekers vonden het project van BBH Labs fout, omdat de daklozen zouden worden uitgebuit. Tim Carmody, een blogger van Wired noemde het project ‘compleet problematisch’ en ‘iets uit een zwart-satirische science-fiction anti-utopia’. Andere klagers zeiden dat hun ‘homeless hotspot’ steeds aan de wandel ging, buiten bereik raakte en alle handel om zeep hielp.

Goed bedoeld

Op de laatste dag van het project legde Saneel Radia, innovatiedirecteur van BBH Labs uit dat het niet de bedoeling was om misbruik van de dakloze vrijwilligers te maken. “We zagen het als manier om daklozen mee te laten doen in de samenleving en met mensen te praten. Ze kunnen hun verhaal doen.”
Radia was verantwoordelijk voor het project en liet zich adviseren door Mitchell Gibbs, die verantwoordelijk is voor Front Steps, een opvang van daklozen. Gibbs zei verrast te zijn door de kritiek op het project, dat een ware ‘ondernemersgeest’ in de daklozen had wakker gemaakt. “Het gaat om een kans om te werken, dat is belangrijk.”

In een reactie schrijft BBH: “De waanzinnige hoeveelheid gepraat hierover is op veel manieren goed voor de daklozen, die we proberen te helpen. Het verschijnsel dakloosheid is een echt gespreksonderwerp op SXSW en de daklozen zelf zijn niet meer onzichtbaar. Voor de duidelijkheid: we verkopen niks, er is geen merk, en geen commercieel voordeel. Dit was een testprogramma, we stoppen er niet eerder mee dan gepland. De Hotspot Managers mogen het geld dat ze verdienen, zelf houden."

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in