Mini-notebooks vooral geliefd bij consument
Onderzoeker George Shiffer noemt diverse factoren die de vraag naar mini-notebooks aanwakkeren. Ze paren toereikende pc-functionaliteit aan een klein formaat, bescheiden gewicht, lage prijs en gebruiksgemak. Potentiële gebruikers zijn zowel degenen die voor het eerst in hun leven een pc kopen en op zoek zijn naar een goedkoop instapmodel als ervaren gebruikers die een tweede of zelfs derde computer voor zichzelf of een familielid wensen.
De grootste groeikansen voor fabrikanten liggen bij de consument, die het leeuwendeel (70 procent) van de mini-notebooks zal aanschaffen. Cruciale succesfactoren zijn volgens Shiffer het uiterlijk (design) en het gebruiksgemak van de apparaten. Fabrikanten dienen daar meer aandacht aan te besteden dan nu het geval is. Ze doen er goed aan dit ontluikende segment serieus te nemen maar moeten er niet hun hele bedrijf voor op het spel zetten.
In 2008 en 2009 zal de verkoop van mini-notebooks nog niet ten koste gaan van die van grotere modellen. Daarvoor zijn de verschillen in functionaliteit en prestaties nog te groot. Maar vanaf 2010 zou dat aan de onderkant van de notebookmarkt kunnen veranderen, verwacht Gartner. Mits hun performance substantieel toeneemt, kunnen mini-notebooks vanaf 2011 ook zakelijke gebruikers op grote schaal bekoren.
In de cijfers van Gartner zijn alleen notebooks met een schermformaat van 5 tot 10 inch meegenomen die onder een volwaardig besturingssysteem als Windows XP of Linux draaien. De zogeheten MID's - mobile internet devices, door Gartner merkwaardig genoeg 'microinformation devices' genoemd - vallen er niet onder. Deze vormen een aparte productcategorie, met schermgroottes van 3 tot 5 inch.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee