‘Online leren norm voor zakelijke trainingen’
Bijna de helft van alle Nederlanders (49%) heeft al ervaring met online leren, van wie 55% deze leervorm aanraadt aan vrienden of familie. 45% geeft aan in de toekomst online te willen leren. Eén op de drie Nederlanders (36%) volgde het afgelopen jaar een werkgerelateerde training. Nooit eerder was dat percentage zo hoog.
Geen ontwikkelingsmogelijkheden? Dan ben ik weg!
Uit de Salary Survey 2016, het jaarlijkse beloningsonderzoek van AutomatiseringGids, Berenschot en Ngi-NGN, blijkt dat gebrek aan ontwikkelingsmogelijkheden het vaakst wordt genoemd als reden om te willen vertrekken. Opvallend is dat maar 31 procent van de IT'ers in loondienst bij een IT-bedrijf en maar liefst 41 procent van de IT-professionals bij een gebruikersorganisatie het afgelopen jaar geen training heeft gevolgd. En bij de ondervraagde zzp'ers volgde maar liefst de helft het afgelopen jaar geen opleiding, training of cursus.
Het belangrijkste argument hiervoor is 'te weinig tijd' (gemiddeld 47 procent). Maar ook 'ontoereikend budget' (gemiddeld 32 procent) werd vaak genoemd, maar ook 'geen interesse' is met een score van gemiddeld 21 procent niet uit te vlakken. "Bijna de helft van de opleidingsbudgetten blijft liggen, terwijl iedereen roept dat je 24/7 blijven ontwikkelen essentieel is in de ICT. Dit is niet alleen de verantwoordelijkheid van de werkgever - die met de Wet Werk en Zekerheid nog meer verantwoordelijkheid heeft gekregen om personeel aan het werk te houden - maar ook van de IT'er zelf!", zegt Hans van der Spek van Berenschot.
Persoonlijke ontwikkeling
Vrijwel alle respondenten van het onderzoek van GoodHabitz geven aan persoonlijke ontwikkeling (zeer) belangrijk te vinden (87%). "Nederlanders zijn meer dan ooit bezig met hun persoonlijke groei. Dat blijkt uit het fors stijgende aantal respondenten dat het afgelopen jaar een werkgerelateerde training volgde. En ze weten dat online trainingen hét middel zijn waarmee ze zich kunnen ontwikkelen", stelt Van Tilburg. Opvallend is de motivatie om te leren: het opdoen van kennis (78%) en het ontwikkelen van vaardigheden (75%) worden beduidend vaker genoemd dan carrière maken (24%).
Snelheid verrast
Dat online leren de koppositie zou pakken boven klassikale trainingen, blended leren en zelfs leren in de praktijk, lag volgens Van Tilburg in de lijn der verwachting. “Maar de snelheid en overtuiging waarmee deze ontwikkeling zich voltrekt, heeft me positief verrast.”
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee