Overslaan en naar de inhoud gaan

Opmars social media stagneert

Voor het eerst sinds de opkomst van social media stagneert het gebruik ervan. Alleen het gebruik van Facebook vertoont nog een lichte groei. Facebook is het meest gebruikte platform, gevolgd door LinkedIn en Twitter. Dat blijkt uit een gisteren vrijgegeven onderzoek van ING.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Ook blijkt dat mensen minder belang zijn gaan hechten aan wat er zoal wordt beweerd via social media. Zo'n 24 procent van de jongvolwassenen ervaart dat berichten op social media van invloed zijn op hun gedrag. Onder volwassenen geldt dat maar voor 17 procent en bij ouderen voor 7 procent.

Optimisten hebben meer impact dan pessimisten

Autoriteit en geloofwaardigheid spelen een belangrijke rol bij de impact van berichten. De afzender van het bericht, de gebruikte argumenten, hoe vaak het bericht bevestigd wordt en het persoonlijke belang van een bericht worden als belangrijkste factoren voor impact gezien. Berichten van afzenders met kennis van het onderwerp hebben ongeveer 6 keer zo veel effect als berichten van mensen zonder kennis van het onderwerp. Opvallend is dat slechts 24 procent van de respondenten aangaf dat een bericht impact heeft als de toon negatief is. Berichten met een positieve toon worden in 44 procent van de gevallen vaker als impactvol gezien.

Van de online platforms worden online nieuwssites het meest gebruikt (56 procent van de ondervraagden bezoekt ze ze wekelijks), op de voet gevolgd door de websites van kranten (52 procent wekelijks gebruik). Weblogs, fora en reviewsites worden aanzienlijk minder bezocht.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in