Opmars social media stagneert
Ook blijkt dat mensen minder belang zijn gaan hechten aan wat er zoal wordt beweerd via social media. Zo'n 24 procent van de jongvolwassenen ervaart dat berichten op social media van invloed zijn op hun gedrag. Onder volwassenen geldt dat maar voor 17 procent en bij ouderen voor 7 procent.
Optimisten hebben meer impact dan pessimisten
Autoriteit en geloofwaardigheid spelen een belangrijke rol bij de impact van berichten. De afzender van het bericht, de gebruikte argumenten, hoe vaak het bericht bevestigd wordt en het persoonlijke belang van een bericht worden als belangrijkste factoren voor impact gezien. Berichten van afzenders met kennis van het onderwerp hebben ongeveer 6 keer zo veel effect als berichten van mensen zonder kennis van het onderwerp. Opvallend is dat slechts 24 procent van de respondenten aangaf dat een bericht impact heeft als de toon negatief is. Berichten met een positieve toon worden in 44 procent van de gevallen vaker als impactvol gezien.
Van de online platforms worden online nieuwssites het meest gebruikt (56 procent van de ondervraagden bezoekt ze ze wekelijks), op de voet gevolgd door de websites van kranten (52 procent wekelijks gebruik). Weblogs, fora en reviewsites worden aanzienlijk minder bezocht.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee