Overslaan en naar de inhoud gaan

ProRail brengt IT-systemen onder in apart datacentrum

De bouw van de nieuwe gebouw voor het drukste spoorknooppunt van Nederland maakt deel uit van de grote verbouwing van het stationsgebied in Utrecht, waaraan al jaren wordt gewerkt en die naar verwachting eind volgend jaar zal zijn afgerond.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Niet meer gelijk onmtruimd

Het oude verkeersleidingsgebouw stond pal aan het spoor naast het stationsgebouw in Utrecht. Dit had als nadeel dat het bij een calamiteit op Utrecht Centraal meteen ook moest worden ontruimd, waardoor het treinverkeer gelijk enorm verstoord werd, aangezien er honderden treinritten per dag werden geleid vanuit die post. Het nieuwe gebouw staat tussen het rangeerterrein en de Cartesiusweg en hoeft niet meer worden ontruimd bij een calamiteit op station Utrecht Centraal.

Minder kwetsbaar voor storingen

De treindienstleiders zijn in april al naar het nieuwe gebouw verhuisd om alle nieuwe systemen te testen. Om minder kwetsbaar te zijn voor storingen is een deel van de ICT-systemen ondergebracht in een apart datacentrum. Eind januari en begin februari van dit jaar zorgden diverse computerstoringen voor ernstige problemen op het spoor. In beide gevallen was de storing vrij snel verholpen, maar duurde het uren voordat de treinen weer normaal reden.


Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in