Reviewsites merkwaardig positief
Op reissites als TripAdvisor en Zoover is 71 procent van de klantbeoordelingen uitgesproken positief. Bij het veelgebruikte Iens, waarop Nederlanders recensies over restaurants kunnen geven, is het percentage positieve berichten zelfs 87 procent. Reacties op fora of sociale netwerken zijn in vergelijking veel neutraler en hier zijn positieve en negatieve berichten veel meer in evenwicht.
300.000 berichten geanalyseerd
Op sociale media als Facebook, Twitter en Linkedin is doorgaans minder dan een kwart van de berichten van Nederlandse consumenten positief. Instagram is hierbij met 48 procent een grote positieve uitschieter. Op blogs, fora en nieuwssites ligt het aantal uitgesproken positieve reacties met gemiddeld 35 procent nog wat hoger dan bij sociale netwerken. Toch komt dit nog lang niet in de buurt bij het positivisme op grote beoordelingssites, constateert Coosto. Analyse van ruim 300.000 berichten in het afgelopen halfjaar leerde het bedrijf dat 83 procent van de Nederlandse reviews uitgesproken positief zijn.
TripAdvisor
Internationaal is op beoordelingssites dezelfde trend waarneembaar. Driekwart van de reizigersbeoordelingen op TripAdvisor krijgt 4 of 5 sterren. In totaal geeft meer dan 40 procent zelfs de maximale score, tegenover slechts 4 procent die maar één ster geeft. Van de begeleidende teksten in 100.000 onderzochte Tripadvisor-reviews bleek 55 procent uitgesproken positief en 10 procent uitgesproken negatief.
Rens Dietz, marketingmanager bij Coosto: “Voor merken is het cruciaal te weten hoe mensen online over je praten. Net als het monitoren van berichten op sociale netwerken als Twitter en Facebook, is ook het analyseren van reviewsites bij veel bedrijven nu gemeengoed geworden. Dit onderzoek toont aan dat je een positieve recensie op een reviewsite makkelijker krijgt dan bijvoorbeeld een positieve tweet.”
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee