Overslaan en naar de inhoud gaan

Reviewsites merkwaardig positief

De zakelijke impact van beoordelingssites is groot. Uit recent onderzoek van Flycatcher blijkt bijvoorbeeld dat 84 procent van de Nederlandse bevolking hun keuze voor een hotel, bed & breakfast of bungalowpark laat beïnvloeden door online reviews op reiswebsites als TripAdvisor. De vraag is echter hoe geloofwaardig die reviews zijn. Vooral reis- en restaurantsites staan bol van lofuitingen en aanbevelingen: gemiddeld 83 procent van de geplaatste berichten is positief.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Op reissites als TripAdvisor en Zoover is 71 procent van de klantbeoordelingen uitgesproken positief. Bij het veelgebruikte Iens, waarop Nederlanders recensies over restaurants kunnen geven, is het percentage positieve berichten zelfs 87 procent. Reacties op fora of sociale netwerken zijn in vergelijking veel neutraler en hier zijn positieve en negatieve berichten veel meer in evenwicht.

300.000 berichten geanalyseerd

Op sociale media als Facebook, Twitter en Linkedin is doorgaans minder dan een kwart van de berichten van Nederlandse consumenten positief. Instagram is hierbij met 48 procent een grote positieve uitschieter. Op blogs, fora en nieuwssites ligt het aantal uitgesproken positieve reacties met gemiddeld 35 procent nog wat hoger dan bij sociale netwerken. Toch komt dit nog lang niet in de buurt bij het positivisme op grote beoordelingssites, constateert Coosto. Analyse van ruim 300.000 berichten in het afgelopen halfjaar leerde het bedrijf dat 83 procent van de Nederlandse reviews uitgesproken positief zijn.

TripAdvisor

Internationaal is op beoordelingssites dezelfde trend waarneembaar. Driekwart van de reizigersbeoordelingen op TripAdvisor krijgt 4 of 5 sterren. In totaal geeft meer dan 40 procent zelfs de maximale score, tegenover slechts 4 procent die maar één ster geeft. Van de begeleidende teksten in 100.000 onderzochte Tripadvisor-reviews bleek 55 procent uitgesproken positief en 10 procent uitgesproken negatief.

Rens Dietz, marketingmanager bij Coosto: “Voor merken is het cruciaal te weten hoe mensen online over je praten. Net als het monitoren van berichten op sociale netwerken als Twitter en Facebook, is ook het analyseren van reviewsites bij veel bedrijven nu gemeengoed geworden. Dit onderzoek toont aan dat je een positieve recensie op een reviewsite makkelijker krijgt dan bijvoorbeeld een positieve tweet.”


Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in