Overslaan en naar de inhoud gaan

Webtrack-technieken ISPs stuiten op privacyzorgen

Dit blijkt uit een rondgang van Associated Press langs Amerikaanse internetaanbieders.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Het startersbedrijf NebuAd uit Silicon Valley biedt de techniek aan waarmee de ISPs automatisch profielen kunnen genereren van het surfgedrag van klanten met als doel adverteerders in staat te stellen heel gerichte boodschappen op hen af te sturen.Het idee is dat mensen advertenties minder vervelend vinden wanneer deze direct aansluiten bij de eigen interesses. Bovendien is de kans op doorklikken bij deze gerichte advertenties veel groter, wat dergelijke profielen zeer waardevol maakt voor adverteerders. Internetserviceproviders zijn als geen ander in staat de interesseprofielen te genereren omdat al het surfgedrag van hun klanten via hun netwerk verloopt. ISPs zouden hiermee een nieuwe inkomstenbron kunnen aanboren.Veel van de ISPs die het persbureau ondervroeg concluderen echter, dat zij zich niet in de advertentie-industrie moeten mengen. Zij zien voor zichzelf een taak in het leveren van de infrastructuur, maar hebben geen boodschap aan wat er over die infrastructuur wordt getransporteerd. Initiatieven van het Amerikaanse Congress om deze activiteiten onder toezicht te stellen, hebben daar aan bijgedragen. Privacygroeperen hadden op dat toezicht aangedrongen. Volgens Associated Press hebben drie belangrijke ISP's in Engeland, waaronder BT, wel plannen om door te gaan met deze advertentiestrategie. BT heeft in 2006 en 2007 in het geheim tests uitgevoerd. Binnenkort starten uitgebreide proeven met Phorm, een bedrijfje dat vergelijkbaar gereedschap levert als NebuAd, stelt een woordvoerder van de telecomaanbieder.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in