Webtrack-technieken ISPs stuiten op privacyzorgen
Het startersbedrijf NebuAd uit Silicon Valley biedt de techniek aan waarmee de ISPs automatisch profielen kunnen genereren van het surfgedrag van klanten met als doel adverteerders in staat te stellen heel gerichte boodschappen op hen af te sturen.Het idee is dat mensen advertenties minder vervelend vinden wanneer deze direct aansluiten bij de eigen interesses. Bovendien is de kans op doorklikken bij deze gerichte advertenties veel groter, wat dergelijke profielen zeer waardevol maakt voor adverteerders. Internetserviceproviders zijn als geen ander in staat de interesseprofielen te genereren omdat al het surfgedrag van hun klanten via hun netwerk verloopt. ISPs zouden hiermee een nieuwe inkomstenbron kunnen aanboren.Veel van de ISPs die het persbureau ondervroeg concluderen echter, dat zij zich niet in de advertentie-industrie moeten mengen. Zij zien voor zichzelf een taak in het leveren van de infrastructuur, maar hebben geen boodschap aan wat er over die infrastructuur wordt getransporteerd. Initiatieven van het Amerikaanse Congress om deze activiteiten onder toezicht te stellen, hebben daar aan bijgedragen. Privacygroeperen hadden op dat toezicht aangedrongen. Volgens Associated Press hebben drie belangrijke ISP's in Engeland, waaronder BT, wel plannen om door te gaan met deze advertentiestrategie. BT heeft in 2006 en 2007 in het geheim tests uitgevoerd. Binnenkort starten uitgebreide proeven met Phorm, een bedrijfje dat vergelijkbaar gereedschap levert als NebuAd, stelt een woordvoerder van de telecomaanbieder.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee