Grafische inhaalslag voor open source

Ook bij shading had Microsoft een voorsprong genomen. Dat was overigens niet alleen van belang voor de kwaliteit van de grafische afbeeldingen. Shading is ook een belangrijke functionaliteit bij het verwerken van complexe berekeningen. Grafische processors zijn voor specifieke taken op dat gebied beter geschikt dan de centrale processor. Om die reden maakt men voor toepassingen met een zware rekencomponent graag gebruik van de graphical processing unit. De oplossing die OpenGL daar tot nog toe voor had – een algemene application programming interface voor ‘general purpose’-gebruik van de GPU – was minder elegant en krachtig dan de sterker in de grafische verwerkingslijn geïntegreerde oplossing in Direct3D 11.
Los van deze verbeteringen heeft de Khronis Group ook ondersteuning voor nieuwe gegevensformats toegevoegd die de kwaltieit van de afbeeldingen moeten verbeteren en de nauwkeurigheid van berekeningen verhogen. Meer informatie te vinden op de website van OpenGL.
Grafische-kaartenspecialist Nvidia heeft al ondersteuning toegezegd voor versie 4.0 bij de lancering van zijn Fermi GPU, later deze maand. Van ATI/AMD wordt ook op afzienbare termijn ondersteuning verwacht. Voor oudere hardware heeft de Khronos Group een .3-variant van OpenGL 3 uitgebracht waarin zoveel van de funcitonaliteit van OpenGL 4 wordt ondersteund als voor die hardware behapbaar is.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee