Ook Nederlandse bedrijven profiteren van iPhone
,,We hebben heel veel aan de iPhone te danken'', zegt Rogier van Duyn, commercieel directeur van Sharewire uit Den Haag. Zijn bedrijf maakt sinds september 2007 onder meer applicaties voor bioscoopketen Pathé en Het Financieele Dagblad, die geschikt worden gemaakt voor diverse mobiele platforms.
,,De iPhone heeft ervoor gezorgd dat mobiel internet eindelijk populair is als medium'', denkt Van Duyn. ,,Mobiel internet bestaat al vijftien jaar, maar de aanbieders kregen het niet echt van de grond. Dankzij het idee van Apple om met een App store te komen, waar gebruikers makkelijk applicaties kunnen downloaden, is het een succes geworden.''
In de App Store presenteren allerlei softwaremakers zich op een overzichtelijke manier aan de gebruiker. Apple stelt alleen wat technische eisen en kijkt of er geen ongeoorloofde dingen worden aangeboden, zoals porno of virussen. Hiermee is het een belangrijk distributiekanaal geworden voor ontwikkelaars.
,,Vroeger moesten we aandacht vragen via diverse websites, nu kunnen iPhone-gebruikers, ongeveer 30 miljoen mensen wereldwijd, ons gemakkelijk vinden'', zegt oprichter Vincent Verweij van ontwikkelaar Makayama, gevestigd in Amsterdam.
Makayama heeft, ook in het buitenland, veel succes met zijn televisie-applicatie. Hiermee kunnen gebruikers gemiste buitenlandse uitzendingen bekijken, onder meer van CNN. Het bedrijf is al vier jaar actief op de mobiele markt, maar concentreerde zich het afgelopen jaar vrijwel volledig op de iPhone.
Komend jaar wil Makayama zich desondanks ook weer meer op andere platforms gaan richten. ,,Het App Store-concept wordt razendsnel overgenomen door andere fabrikanten. Bovendien is het inmiddels zó druk geworden in de App Store van Apple, dat je je moeilijker kunt onderscheiden als aanbieder'', zegt Verweij.
Ook Sharewire richt zich niet exclusief op de iPhone. ,,Er zijn maar ongeveer 110.000 iPhones verkocht in Nederland. Dat is voor onze opdrachtgevers een te kleine doelgroep. Als deze groep groter zou zijn, zouden we ons het liefst wel alleen op de iPhone concentreren. Het apparaat heeft gewoon de beste techniek'', zegt Van Duyn.
Student Dennis Stevense, die met 'Trein' één van de populairste Nederlandse applicaties maakt waarmee je snel je treinreis kan plannen, richt zich met zijn bedrijf Inflexius wel exclusief op de iPhone. ,,90 procent van mijn omzet heb ik aan de iPhone te danken'', aldus de student van de TU Delft.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee