Overschakeling naar digitaal tijdperk doet winst PostNL goed
Inzet cloud speelt een belangrijke rol in efficiëncyslag
PostNL hoopt de krimpende postmarkt ook te kunnen compenseren met de bezorging van via internet bestelde goederen. Mede dankzij de verdere groei van het internetwinkelen bezorgde het bedrijf ruim 8 procent meer pakketten dan in het tweede kwartaal van 2013. Om die processen efficiënt te laten verlopen heeft heeft PostNL ervoor gekozen de administratieve verwerking vrijwel geheel in de cloud uit te voeren. PostNL voerde de omzet uit de bezorging van pakketten met 5 procent op.
Besparingen hoger, kosten lager
De besparingen lopen op een aantal vlakken voorspoedig, zei bestuursvoorzitter Herna Verhagen in een toelichting. Het bedrijf rekent nu in totaal op besparingen van 115 tot 135 miljoen euro, wat aan beide kanten van de schatting 20 miljoen euro meer is dan eerder voorspeld. Met 40 tot 60 miljoen euro vallen de kosten van de reorganisatie bovendien 10 miljoen euro lager uit dan gedacht.
Verhagen wees daarbij vooral op de inkrimping van het aantal sorteercentra. Die werden al teruggebracht van 260 naar 148. PostNL mikte voorheen op 125 locaties, maar verwacht nu dat 100 centra genoeg zijn. Daarnaast wordt nu nog maar op 5 dagen post bezorgd, in plaats van 6. "Het kostenbewustzijn is inmiddels onderdeel geworden van onze cultuur'', concludeerde Verhagen. Het doel om de reorganisatie in 2017 met zo'n 475 miljoen euro aan besparingen af te ronden blijft daardoor overeind staan.
PostNL meldde maandag een omzet van 1,02 miljard euro over het afgelopen kwartaal, tegen 991 miljoen euro een jaar eerder. De nettowinst van PostNL steeg naar 44 miljoen euro, tegen 3 miljoen euro een jaar geleden.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee