Overslaan en naar de inhoud gaan

Softwarestoring Justitie blokkeert VOG-aanvragen

Het aanvragen van een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) is al anderhalve week onmogelijk. Uitvoeringsorganisatie Justis kampt sinds 15 oktober met een softwarestoring, die naar verwachting ook deze week nog niet opgelost is.
recht wet justitie
© Pixabay licence
Pixabay licence

Een VOG is een verklaring waaruit blijkt dat de aanvrager geen strafbare feiten op zijn of haar naam heeft staan die een risico vormen voor de functie of het doel waarvoor de VOG is aangevraagd. Een werkgever kan nieuwe werknemers om zo'n VOG vragen en in sommige gevallen is dat zelfs verplicht. Zo moeten mensen die met kwetsbare personen of kinderen willen werken vaak een VOG aanvragen.

Papier kan ook niet

Het aanvragen van een VOG kan via Justis, een uitvoeringsorganisatie van het ministerie van Justitie en Veiligheid, waar dan ingelogd moet worden met DigiD. Maar de organisatie kampt sinds anderhalve week met een softwarestoring, waardoor het aanvragen, afgeven en verlengen van VOG's niet mogelijk is. Daarnaast zijn Gedragsverklaring Aanbesteding (GVA's) en boa-aktes niet beschikbaar, meldt Justis op zijn eigen website. Een papieren aanvraag indienen is ook geen optie, omdat Justis voor de behandeling daarvan deels dezelfde systemen gebruikt. 

De organisatie benadrukt dat er geen sprake is van een hack of van cybercriminaliteit, maar dat een softwarefout verschillende systemen heeft geraakt. "Hoe die fout precies is ontstaan wordt uitgezocht, maar prioriteit is nu vooral het weer beschikbaar krijgen van de systemen."

Achterstand van tienduizenden aanvragen

De storing zorgt voor veel mensen voor problemen, schrijft de Volkskrant. Naar schatting worden enkele tienduizenden Nederlanders geraakt. Een woordvoerder van het ministerie van Justitie en Veiligheid zegt tegenover de krant dat de aanvragen die ingediend worden nadat de storing verholpen is naar verwachting samen met nieuwe aanvragen verwerkt kunnen worden.

De problemen zijn voorlopig echter nog niet voorbij. Justis zegt zelf dat de storing naar verwachting ook deze week nog niet verholpen is. Wanneer de storing wel helemaal opgelost is, is onduidelijk. 

Toch is er wel voortgang zichtbaar, zegt de Volkskrant. Het klantcontactcentrum was in eerste instantie ook onbereikbaar door de problemen, en op de website kon geen melding over de storing worden geplaatst. Inmiddels is het klantcontactcentrum wel weer bereikbaar. Alleen het systeem voor het aanvragen van een VOG, boa-akte of GVA ligt dus nog plat. 

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in