Overslaan en naar de inhoud gaan

BlackBerry's Chen ziet bedrijf als herstellende patiënt

"Elke normale executive of CEO zou waarschijnlijk hebben gezegd: 'Ik wil een veiliger, eenvoudiger baan'. Ik ben abnormaal", zegt John Chen in een interview met Re/Code, voorheen AllThingsD. Chen vergelijkt BlackBerry met een zieke patiënt. Hij vindt zichzelf de juiste chirurg om de patiënt te genezen, maar het is een verre van gemakkelijke taak. Chen: "Wanneer je arts bent bij de Eerste Hulp, moet je niet bang zijn voor bloed."
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Hij is minder geïnteresseerd in het uitvogelen hoe het allemaal fout heeft kunnen gaan. Ook hier maakt hij weer de vergelijking met de gezondheidszorg. "Hoe je ziek geworden bent is niet de belangrijkste zorg van de dokter. Zijn zorg is hoe hij je weer op de been krijgt..."

De server is het kroonjuweel

Eerder werd al bekend dat Chen het bedrijf terug wil brengen naar waar het zijn kracht vond: in het bedrijfsleven, en dan met name de streng gereguleerde dienstverlening zoals beurshandelaren en de overheidsdiensten. Daar heeft BlackBerry nog steeds geen echte concurrent. Maar het bedrijf moet wel snel zijn om zijn positie in die sectoren te consolideren. Hij richt zijn aandacht primair op de verkoop van de Blackberry Enterprise Server (BES). De toestellen volgen in zijn strategie vanzelf wanneer de verkoop van de BES 10 aantrekt.

Chen heeft naam verworven als bedrijvendokter door het zieltogende Sybase in 2000 weer op de rails te krijgen voordat het bedrijf in 2009 door SAP werd overgenomen. In zekere zin staat hij met BlackBerry nu voor dezelfde problematiek.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in