Overslaan en naar de inhoud gaan

Google neemt YouTube op de schop

De vernieuwde site van YouTube krijgt een andere indeling die berust op ‘kanalen’, heeft The Wall Street Journal uit betrouwbare bron vernomen. Deze kanalen zijn gewijd aan diverse onderwerpen, zoals sport en kunst. Ongeveer 20 van die kanalen zullen professioneel gemaakte video’s bevatten, met wekelijks minstens een paar uur vers beeldmateriaal. Andere kanalen worden gevuld met bestaande content die nu her en der verspreid over de YouTube-site beschikbaar is.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Volgens de anonieme bronnen wil Google een slordige 100 miljoen dollar uitgeven aan goedkoop gemaakt beeldmateriaal dat speciaal voor het web is ontwikkeld. Deze video’s moeten een lacune opvullen tussen de simpele gratis filmpjes die gebruikers zelf op YouTube zetten enerzijds en de tv-programma’s van commerciële tv-stations en productiemaatschappijen anderzijds.

Bezoekers moeten langer blijven hangen
Doel van de ingreep is bezoekers ertoe te verleiden langer op de site van YouTube te blijven hangen. Dat sluit aan bij de trend dat steeds meer moderne tv-toestellen een internetaansluiting en een webbrowser hebben. Op die manier wordt het ook voor bedrijven aantrekkelijker om bij de video’s te adverteren. Gemiddeld brengt een bezoeker nu 15 minuten per dag door bij YouTube.

De veranderingen worden volgens ingewijden stapsgewijs doorgevoerd, te beginnen nog voor het eind van het jaar. Google zou al personeel werven om de operatie in gang te zetten.

Professionele content om adverteerders te lokken
Toen Google in 2006 YouTube overnam voor 1,6 miljard dollar, was de site gevuld met de huisvlijt van individuele consumenten. Daarnaast werden weliswaar ook veel professioneel gemaakte video’s geplaatst, maar dat gebeurde vaak zonder betaling van auteursrechten. Op aandrang van rechthebbenden stak Google daar een stokje voor en ging op zoek naar legale professionele content zoals tv-series en bioscoopfilms om makkelijker advertenties te kunnen werven. Advertentieverkoop is de kurk waar het bedrijfsmodel van Google op drijft.

Omzet groeit dit jaar naar 800 miljoen dollar
Gemeten naar unieke bezoekers per maand is YouTube de derde website ter wereld. In 2010 bracht de videosite voor Google een netto-omzet van 544 miljoen dollar binnen, schat een analist van Citigroup in de Wall Street Journal. Daar zijn de betalingen aan leveranciers van beeldmateriaal, die delen in de reclameopbrengen, al van afgehaald. De geraamde netto-omzet in 2011 is 800 miljoen dollar. Functionarissen van YouTube hebben gezegd dat de site nu bijna winstgevend is.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Melden als ongepast

Door u gemelde berichten worden door ons verwijderd indien ze niet voldoen aan onze gebruiksvoorwaarden.

Schrijvers van gemelde berichten zien niet wie de melding heeft gedaan.

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in