'Google snapt niks van platformen'
Google+ is een reflex, een studie in korte-termijn-denken, gebaseerd op de onjuiste notie dat Facebook succesvol is omdat ze een geweldig product hebben gebouwd. Maar Facebook is succesvol omdat ze een constellatie aan producten van derden bieden. Daardoor kan Facebook voor elke gebruiker iets anders zijn."
'We hebben games nodig'
Het probleem voor Google schuilt erin dat concurrenten als Apple, Amazon, Microsoft en Facebook platformen wel begrijpen. Na de lancering keek het Google+-team volgens Yegge naar markt en zei: 'O, we hebben een paar games nodig. Laten we iemand vragen die te maken.' Die aanpak gaat volgens Yegge niet werken, omdat je dan probeert te voorspellen wat mensen willen. "Dat kon Steve Jobs, maar wij hebben helaas geen Steve Jobs in huis."
'Eat your own dogfood'
Met 'eat your own dogfood' bedoelt Yegge: Begin met een platform, en gebruik dat voor al het andere. Je kunt een platform niet achteraf aan allerlei dingen vastschroeven. De grote problemen zul je vooraf moeten oplossen, anders gaat het niet werken. Yegge zegt dat Google het platformprobleem als een alle-hens-aan-dek noodsituatie zal moet aanpakken. "We kunnen niet doorgaan met het lanceren van producten en doen alsof we het later wel in magische en schitterende 'extensible platforms' kunnen veranderen. Dat hebben we geprobeerd, maar dat werkt niet."
Hoe dit afloopt? Yegge gaat op zoek naar een andere baan of Google neemt zijn platformpleidooi serieus en gooit het roer om. Google is aan zet.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee