Overslaan en naar de inhoud gaan

Het is even wennen voor Microsoft: gratis!

Microsoft heeft een radicale verandering doorgemaakt in de periode dat Satya Nadella nu aan het roer staat. Waar het bedrijf voorheen leunde op dure licentiecontracten met ijzeren voorwaarden, geeft het nu steeds meer gratis weg en treedt naar buiten, op de platformen van andere concurrenten.
Maatschappij
Shutterstock
Shutterstock

Chris Capossela, Chief Marketing Officer bij Microsoft, legde gisterenavond op de Converge Sprin-coferentie van het bedrijf uit hoe Microsoft nu zijn inkomstenstrategie ziet. Het draait om vier pijlers die hij omschrijft als Acquire, Engage, Enlist en Monetize. Microsoft heeft daarbij goed gekeken en geluisterd naar de jonge honden die het bedrijf aan boord kreeg bij de overname van diverse startups. Het toverwoord is freemium.

Door producten gratis weg te geven en bereikbaar via vele platformen, raken gebruikers gewend en gehecht aan de software (Acquire). Bovendien zorgt het feit dat verschillende producten van het bedrijf op elkaar inhaken, zodat de gebruiker meer voordelen ervaart wanneer deze meer producten inzet (Engage). Met Enlist probeert het bedrijf gebruikers zo ver te krijgen dat ze ook anderen enthousiast maken. Uiteindelijk komt het geld binnen met Monetize, waarbij het draait om uit te vinden waar de gebruikers bereid zijn oor te betalen.

Scherpe kanten aan het model

Het model is niet nieuw, maar heeft scherpe kanten. Zo werkt Google al jaren met het gratis weggeven van diensten en haalt zeer succesvol zijn geld binnen met advertenties. Die richting wil Microsoft echter niet op. Klanten moeten uiteindelijk betalen voor het gebruik van de diensten. Capossela laat ook zien hoe Apple het aanpakt. Door het aanbod van producten en diensten sterk te beperken, maar wel te zorgen dat het kopen van het ene product bij gebruikers al snel leidt tot het kopen van andere, is het bedrijf een uiterst efficiënte marketingstrategie.

Daar heeft Capossela zijn teams wel naar gekeken, en dat komt tot uiting in de Surface Pro, met zijn integratie met OneNote. Op een vergelijkbare manier trekt gebruikers van Cortana hen naar het gebruik van Bing. Die twee zijn onlosmakelijk verbonden. Zo probeert Microsoft de hegemonie van Google te breken. Dat gaat niet van de ene op de andere dag, zegt Capossela, maar door Cortana in heel veel producten een steeds belangrijker rol te geven, treedt dat effect langzaam op.

Zo is er ook de integratie van Outlook.com met Skye. Het draait allemaal om ecosystemen, stelt Capossela. Dat is wat mensen willen en waar Microsoft op inzet.


Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in