IBM PC viert dertigste verjaardag
Hoewel zeker ook gericht op de particuliere markt, waren de prijzen niet mals. Het basissysteem, dat kon worden aangesloten op een (kleuren)televisie en een aansluiting had voor een cassettespeler ging voor 1565 dollar over de toonbank. Een volledig systeem, met twee floppy drives, een printer - destijds eigenlijk noodzaak - en een monochroom beelscherm van 24 regels met 80 tekens kostte 4425 dollar.
IBM was niet de eerste
IBM was zeker niet de eerste met een microcomputer, zoals pc’s destijds meestal aangeduid werden. Met name Apple, Commodore en Tandy trokken in de jaren zeventig van de vorige eeuw al de nodige aandacht met hun kleine systemen voor persoonlijk gebruik. Vooral in kringen van studenten en bij kleine bedrijven vonden die toepassing.
Grotere bedrijven keken met enige aarzeling naar de ontwikkelingen, vanwege de omvang van de leveranciers en de verschillen in architectuur en besturingssysteem tussen die systemen. Die reserves verdwenen met de entree van IBM – destijds toonaangevend op computergebied - op de pc-markt.
Ongebruikelijke openheid van zaken
IBM nam bij het ontwerp van de pc een aantal beslissingen die de opkomst ervan zeker hebben gestimuleerd. De eerste was de keuze om het systeem op te bouwen uit bestaande componenten en de specificaties ervan openbaar te maken, zodat anderen randapparatuur konden leveren die aan de PC gekoppeld kon worden. Bovendien maakte IBM het besturingssysteem niet zelf. Dat liet het maken door het bedrijfje Microsoft. Daarbij gaf IBM Microsoft ook nog eens toestemming om een versie van het besturingssysteem aan andere fabrikanten van pc’s te verkopen. Dat was in die jaren erg ongebruikelijk. Zeker IBM maakte zijn computers grotendeels zelf. En voor alle computerleveranciers gold dat ze afwijkende ontwerpbeslissingen en geheimhouding van de specificaties als beste methode zagen om klanten aan zich te binden.
De atypische beslissingen van IBM betekenden wel dat er ruimte werd geschapen voor concurrenten die IBM-compatibele pc's konden leveren. In de vechtmarkt waarvoor IBM zo zelf de basis legde, voelde het bedrijf zich uiteindelijk niet meer thuis. IBM verkocht zijn pc-activiteiten in 2005 aan het Chinese Lenovo.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee