'Kamercommissie Digitale Zaken moet aan de slag met digitale vaardigheden en mkb'
NLdigital meent dat de Kamercommissie "juist nu" het momentum heeft om kansen en bedreigingen van digitalisering integraal te lijf te gaan. In de aandachtspunten van NLdigital ligt de nadruk vooral op de kansen, schrijft de organisatie op zijn website. "De politiek houdt zich over het algemeen minder bezig met de kansenkant, terwijl ook deze kant haar volle aandacht vraagt."
Zo kunnen maatschappelijke uitdagingen volgens NLdigital met digitalisering op nieuwe manieren aangevlogen worden. Maar omdat de positieve effecten van nieuwe digitale oplossingen lastiger te berekenen zijn, blijven bekende oplossingen vaak favoriet binnen de politiek. "Om deze gewoonte te doorbreken, moet er meer aandacht worden gegeven aan het onderzoeken van kansrijke digitale oplossingen voor maatschappelijke problemen. Zo kunnen we veel leren van de noodgedwongen digitale omslag van begin vorig jaar in bijvoorbeeld de mobiliteit, energie en de zorg."
Mkb ondersteunen
Ook ziet NLdigital graag dat het mkb ondersteuning krijgt bij digitalisering. Deze bedrijven zijn zwaar getroffen door de coronacrisis, maar hebben ook veel veerkracht getoond, onder meer door digitale mogelijkheden aan te grijpen. "Na de crisis moet het mkb digitalisering blijven omarmen. Daar hebben ze extra hulp bij nodig, zeker nu ondernemers een stevige jas hebben uitgedaan."
De Kamercommissie kan ondersteuning bieden door te sturen op het beschikbaar maken van digitale middelen en digitale vaardigheden binnen het mkb. "De Kamercommissie zorgt er op deze manier voor dat de motor van onze economie zich blijft ontwikkelen."
Digitale geletterdheid heeft prioriteit
Een laatste aandachtspunt voor de Kamercommissie is de ontwikkeling van digitale vaardigheden, meent de branchevereniging. "Terwijl er in ons land vooral wordt overlegd, is digitale geletterdheid in landen om ons heen al lang en breed onderdeel van het primair en voortgezet onderwijs. In Nederland is het afhankelijk van de school of leerlingen les krijgen in digitale geletterdheid, wat kansenongelijkheid tot gevolg heeft."
Hoewel er plannen zijn om een apart vak te maken van digitale geletterdheid in het primair en voortgezet onderwijs, volgt die besluitvorming pas aan het einde van 2023. NLdigital meent dat dit veel te laat is. "Hoe eerder we hier mee beginnen, hoe meer scholieren mee kunnen met de digitale transitie en kan ongelijkheid worden tegengegaan."
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee