Ordina erkent dat ongepast gedrag heeft plaatsgevonden
Op basis van honderdduizenden e-mails die een klokkenluider beschikbaar had gesteld, schetste het tv-programma een beeld van schending van vertrouwelijkheid, doorgeven door Ordina-medewerkers die gedetacheerd waren bij overheidsdiensten van interne, vertrouwelijke stukken rond overheidsaanbestedingen en op zijn minst in een geval contacten met een opdrachtgever waar vraagtekens bij zijn te zetten.
De raad van bestuur van Ordina is uit eigen onderzoek en onderzoek van advocatenkantoor De Brauw Blackstone Westbroek tot de conclusie gekomen dat er in een aantal gevallen inderdaad sprake is geweest van ongepast gedrag. Het gaat daarbij echter om incidenten waarbij slechts een beperkt aantal personen betrokken was, stelt Ordina.
Het is echter niet bewezen dat Ordina daar voordeel uit heeft getrokken, stelt de directie. In de gevallen dat de mailwisseling vragen oproept, ontbreken relevante mails in de mailwisseling die kunnen onderbouwen dat er van onregelmatig gedrag sprake was. De reservist die op het moment van delen van informatie in dienst was bij Defensie, informeerde Ordina na afstemming met vertegenwoordigers van Defensie; bovendien heeft Ordina geen commercieel voordeel genoten van die informatie. En wat de contacten met een inkoper van de gemeente Rotterdam betreft wacht Ordina het onderzoek van de gemeente af. Wel stelt Ordina vast dat de aanbesteding waar het in dit geval om ging, uiteindelijk niet in de markt is uitgezet.
Ongepast gedrag leidt tot personele consequenties
Desalniettemin verbindt de raad van bestuur wel consequenties aan het gebeurde. Een aantal betrokkenen die ongepast gedrag heeft vertoond, werkt niet meer bij Ordina. Maar Ordina zal in de toekomst ook geen zaken meer doen met deze personen. Naar het gedrag van drie betrokkenen die nog wel bij Ordina in dienst zijn, wordt nader onderzoek gedaan.
Daarnaast zal binnen Ordina 'intensief' aandacht worden besteed aan het persoonlijk duiden van gepast en ongepast gedrag, vanuit het uitgangspunt dat Ordina ongepast gedrag niet wenst te tolereren. Dat betekent ook dat Ordina-medewerkers kritisch op zichzelf moeten zijn bij het aangaan van informele contacten met medewerkers van opdrachtgevers. Hiertoe wordt een integriteitsprogramma ontwikkeld waarin, op basis van actuele praktijksituaties, in dialoog wordt overgebracht wat gepast gedrag is. En er wordt getoetst of dit ook in praktijk wordt gehanteerd.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee