Winstdaling France Telecom valt mee
De winstdaling viel onder andere mee doordat France Telecom zich in eigen land terugvocht op de markt voor breedbandinternet. In het vierde kwartaal wist het bedrijf 36 procent van alle nieuwe klanten naar zich toe te trekken, zei chief financial officer (CFO) Gervais Pellissier.
Het klantenbestand groeide vorig jaar met 6 procent naar 209,6 miljoen. Relatief sterker – met 9,1 procent – groeide het aantal afnemers van mobiele diensten, naar 150,4 miljoen.
France Telecom verwacht dat de omzet dit jaar “licht” toeneemt, afgezien van mogelijke gevolgen van overheidsregulering. De winstmarge zal daarentegen met een procentpunt krimpen.
Algemeen directeur Stephane Richard wil met de merknaam Orange actiever de boer op in opkomende markten zoals Afrika en het Midden-Oosten. Tussen nu en 2015 moet de omzet van France Telecom in die regio’s verdubbelen. Om dat te realiseren investeert het bedrijf in deze periode 7 miljard euro. FT heeft wel wat last van de politieke instabiliteit in landen als Egypte, Tunesië en Ivoorkust.
In eigen land probeert topman Richard de winstmarges en het marktaandeel op peil te houden, maar vanaf 2012 krijgt hij te maken krijgt met een derde concurrent in mobiele telefonie naast Vivendi en Bouygues. Nieuwkomer Iliad staat in de startblokken en heeft zich ten doel gesteld de tarieven van mobiele diensten omlaag te trekken. De komst van een vierde mobiele aanbieder in 2012 zal dit jaar al enige druk op de prijzen van mobiele telefonie in Frankrijk uitoefenen, verwacht financieel directeur Pellissier.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee