KPN verhoogt winst op krimpende omzet
KPN meldde woensdag een omzet van 1,65 miljard euro over de eerste drie maanden van 2017. Dat was 2,4 procent minder dan een jaar eerder. Het voor eenmalige posten gecorrigeerde bedrijfsresultaat (ebitda) steeg met 3 procent naar 584 miljoen euro. De nettowinst verdubbelde bijna, tot 92 miljoen euro.
Krimp op de zakelijke markt
De opbrengsten uit de verkoop van mobiele en vaste telefonie, internet en tv aan consumenten liepen met 2 procent op. De omzet op de zakelijke markt slonk met 7 procent. KPN ziet hier wel meer klanten overstappen op zijn ICT- en clouddiensten, maar dat is nog niet voldoende om de aanhoudende krimp te stoppen.
Het aantal klanten dat zowel vaste als mobiele diensten van KPN afneemt, groeide afgelopen kwartaal met 45.000 naar ruim 1,1 miljoen huishoudens. Daarmee bedient het bedrijf 39 procent van de hele breedbandmarkt met die totaalpakketten. Die zijn van groot belang voor KPN, omdat klanten die meer diensten afnemen minder snel overstappen naar een concurrent.
KPN strikte verder per saldo 12.000 nieuwe breedbandklanten en 27.000 nieuwe afnemers van zijn tv-aanbod. Ook werden per saldo 2000 nieuwe abonnementen voor mobiele telefonie afgesloten. Die aanwas werd gedrukt door de scherpe concurrentie op het gebied van sim-only-abonnementen.
Bestuursvoorzitter Eelco Blok toonde zich in een toelichting tevreden over de klantenaanwas. Hij wees daarbij vooral op de 22.000 nieuwe mobiele abonnementen onder de vlag van het KPN-merk. Die wogen op tegen de krimp bij de goedkopere merken Telfort en Simyo. Blok herhaalde verder de verwachting dat de krimp van de zakelijke omzet binnen twee tot vier jaar kan worden gestopt.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee