Verkoop navigatiekastjes valt TomTom tegen
In een tussentijdse verklaring liet TomTom donderdag weten dat de zakelijke onderdelen, die onder meer navigatiediensten leveren aan autofabrikanten en diensten op het gebied van wagenparkbeheer aan andere bedrijven, wel volgens de verwachtingen presteren.
In een tussentijdse verklaring op basis van voorlopige cijfers liet TomTom donderdag weten dat de consumentenomzet in het derde kwartaal met 15 procent is gedaald naar 137 miljoen euro. De totale opbrengsten zakten met 6 procent tot 239 miljoen euro.
De brutowinst (ebitda) bleef met 33 miljoen euro wel op peil. Dat komt doordat de marges op de verkoop van navigatiekastjes veel lager zijn dan die op de verkoop van software en diensten. Die omzet bleef de afgelopen tijd wel doorgroeien, volgens TomTom in lijn met de verwachtingen.
Vooral contracten met autofabrikanten brachten aanzienlijk meer geld in het laatje. Die inkomsten dikten met ruim een vijfde aan. Daarnaast haalde TomTom 15 procent meer omzet uit diensten op het gebied van wagenparkbeheer voor de zakelijke markt.
De winstprognose voor 2016 (0,23 euro per aandeel) blijft wel intact. TomTom publiceert op 21 oktober de definitieve en volledige derdekwartaalcijfers.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee