Overslaan en naar de inhoud gaan

Werk aan de winkel: in 2025 moeten bedrijven digitaal toegankelijk zijn

Bedrijven moeten in 2025 allemaal voldoen aan de wettelijke eisen rondom digitale toegankelijkheid. Er is echter nog een hoop werk te doen, zo wordt duidelijk tijdens de Week van de Toegankelijkheid.
Digitaal
© Shutterstock
Shutterstock

Koepelorganisatie Ieder(in), opgericht voor mensen met een beperking of chronische ziekte, organiseert jaarlijks de Week van de Toegankelijkheid. Dit jaar vraagt de Week van de Toegankelijkheid speciale aandacht voor sociale toegankelijkheid. “Dat je gewoon wordt aangesproken bijvoorbeeld, en dat er rekening gehouden wordt met wat je wilt en kunt”, zo schrijft de organisatie over het thema op de officiële website.

Website en app-bouwer Humanoids uit Rotterdam, gespecialiseerd in digitale toegankelijkheid, meldt over de themaweek dat er nog veel werk aan de winkel is voor bedrijven, die in 2025 aan alle wetgeving over toegankelijkheid moeten voldoen. “Bij Humanoids zien we dat bedrijven pas focussen op toegankelijkheid wanneer ze hiertoe verplicht zijn. Zonde. Een website of app wordt namelijk niet vanzelf toegankelijk. Een website toegankelijk maken is een verandering maken in je ontwerp- en ontwikkelproces.”

Websites moeten rekening houden met mensen met een beperking, dus ook slechtzienden en mensen met een motorische handicap. “Uiteindelijk moet iedereen de content van een website makkelijk bereiken, navigeren en gebruiken.” Humanoids ziet nog veel bedrijven die geen idee hebben dat hun websites en apps onvoldoende toegankelijk zijn. "Met name voor mensen die blind, slechtziend, kleurenblind of laaggeletterd zijn. Maar hoe begin je aan zo’n proces?"

Eerste stappen

Humanoids schrijft in een persbericht dat kijken naar het klantenbestand, de producten en diensten die worden aangeboden en data verzamelen over huidig gebruik een goede eerste stap zijn. “Zie je dat mensen vastlopen of afhaken en kun je deze groep identificeren? Kijk dan of deze gelijkenissen botsen met wat je vraagt van je klanten om je producten en diensten te kunnen gebruiken.”

Ook is het zaak om de markt, social media en maatschappij in de gaten te houden. “Mensen met beperkingen of kwetsbaarheden zijn een stuk mondiger dan vroeger en geven genoeg signalen waar ze tegenaan lopen.”

Het is daarnaast belangrijk om onderzoek te blijven doen naar toegankelijkheid van de eigen diensten. “Toegankelijkheid is namelijk een proces waarbij continuïteit en multidisciplinariteit centraal staat. Bovendien is wat wel en niet toegankelijk is, heel erg afhankelijk van de producten en diensten waar het om gaat.” Dit is niet alleen een taak voor webdevelopers, maar voor gehele teams waaronder UXdesigners, marketeers, product owners, data analisten, software architecten en managers.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in