'Digitale zorg nam enorme vlucht in coronatijd en moet blijven'
"Vooral bij routinematige onderzoeken biedt het voordelen. Bijvoorbeeld als je nu elke drie maanden naar de dokter gaat die vraagt hoe het gaat en jij dan altijd goed zegt", aldus de zegsman van de Patiëntenfederatie. Mensen kunnen ook bloed- en suikerwaarden en bloeddruk digitaal doorgeven, dat scheelt beide partijen tijd en de zorg is zo ook min of meer doorlopend, vinden beide organisaties. Verder kunnen, in de huiskamer achter het scherm, bijvoorbeeld meerdere familieleden het gesprek met de arts volgen.
Omdat het tijdens de crisis veel lastiger werd om afspraken te maken in het ziekenhuis, werden nieuwe ontwikkelingen gestimuleerd zoals de CovidBox, die de ademfrequentie meet en een thermometer, een bloeddrukmeter en een vragenlijst omvat. Ook is er de Ik-Herstel-app waarin de van een operatie herstellende patiënt ziet wat hij op welk moment zou moeten kunnen doen.
Ziekenhuisbezoek niet altijd nodig
Vrouwen met een risico op niet al te ingewikkelde zwangerschapscomplicaties krijgen een apparaat om vanuit huis scans te maken, waardoor opname of veelvuldig ziekenhuisbezoek voorkomen kan worden. Op een tablet ziet de aanstaande moeder de hartslag van haarzelf en haar baby en ze kan zien of ze (beginnende) weeën heeft. De gynaecoloog analyseert deze gegevens in het ziekenhuis. En dan is er bijvoorbeeld nog de Diabeter, een controlesysteem voor mensen met type 1-diabetes.
"Laten we het enige goede van de crisis niet laten weglekken", benadrukt een woordvoerder van de Patiëntenfederatie. De patiënt moet wel altijd vrij blijven om toch, voor welke zorgvraag dan ook, fysiek naar een dokter te gaan. "Het mag niet in de plaats van worden." Niet iedereen heeft een computer of een smartphone of is er handig mee. Artsen zullen ook altijd aan patiënten blijven vragen om toch langs te komen wanneer ze denken dat het nodig is om de mensen fysiek te beoordelen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee