Firefox krijgt advertenties op startpagina
Advetentieblokkers
Maar er is meer aan de hand; advertenties die zijn ingebed in webpagina's staan in toenemende mate onder druk. Ze ergeren gebruikers doordat ze de aandacht afleiden met bewegende beeldelementen, ze worden door adverteerders gebruikt om surfgedrag van de gebruiker te observeren en ze zijn soms ook nog een bron van besmetting met malware. Steeds meer gebruikers maken daarom gebruik van browser-extenties die advertenties tegenhouden, zoals Adblock, AdblockPlus of Ghostery. Volgens onderzoek van PageFair nam het gebruik van dergelijke advertentie-tegenhouders afgelopen jaar met 69 procent toe tot 4,9 procent van alle internetters wereldwijd.
'suggested' tiles
Mozilla lijkt nu een relevant alternatief te hebben voor de door gebruikers gehate, en daardoor steeds minder productieve manier van adverteren. Ze doet dat door de advertenties, kies aangeduid als 'suggested tiles', op een minder storende plek te plaatsen. En en passant nog buiten de invloedssfeer van adblokkers ook.
Bovendien claimt Mozilla ook een technische architectuur te hebben ontwikkeld die voorkomt dat de adverteerder te vrijpostig te werk zal gaan bij het verzamelen van informatie over de gebruikers die de advertenties te zien krijgen. Omdat de adverteerder op dit punt de pas afgesneden krijgt, is het in de implementatie van sugested tiles nu Mozilla die de gebruiker observeert. Want de waarde van de advertententie zit natuurlijk onveranderd in de waarde van de gebruiker die er mee wordt belaagd. Om daarover iets zinnigs aan de adverteerder te kunnen melden verzamelt Mozilla per 'tegel' de volgende gebruikergebonden gegevens:
- IP-adres
- taalvoorkeur
- tegel-ID
- aantal keer dat de tegel is getoond
- de interactie tussen de gebruiker en de tegel (muispointer over de tegel bewogen, gepind, geblokkeerd, beklikt, verplaatst).
Deze data worden door Mozilla geanalyseerd en alleen op geagregeerd niveau (en dus niet-herleidbaar tot individuele gebruikers) aan de adverteerder gerapporteerd. De individu-gebonden gegevens worden hooguit voor de duur van een week bewaard, belooft Mozilla. Van gebruikerprofiling zal geen sprake zijn.
Complicatie
Een complicatie van het systeem lijkt wel dat de advertentieopbrengsten naar Mozilla gaan, en niet naar de aanbieders van de content op de webpagina's waarin de gebruiker geïnteresseerd is. Die hebben die de advertentieopbrengsten vaak hard nodig om hun site interessant te kunnen houden.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee