Het opvallendste nieuwsbericht volgens Robbrecht van Amerongen van AMIS Conclusion
Deze maand bespreekt AMIS Conclusion het global risk report van het WEF.
Welk bericht is je het meest opgevallen deze maand?
Deze maand kwam het jaarlijkse ‘global risk report’ van het World Economic Forum (WEF) weer uit. Volgens het rapport behoren onder meer cybercriminaliteit, de negatieve gevolgen van kunstmatige intelligentie en extreme weersomstandigheden tot de grootste risico’s, die de wereld op de korte en lange termijn onstabieler maken. Het rapport schetst een somber beeld, maar volgens het WEF is er ook positief nieuws: want hoewel de uitdagingen groot zijn, ons vermogen om te reageren is dat ook.
Waarom is dit jou het meest bijgebleven?
Het WEF bestaat uit de top van het bedrijfsleven, internationale (oud-)politici, academici en journalisten. Het doel van het forum is economische vooruitgang en een betere wereld. Het bedrijfsleven voert de boventoon tijdens het forum. Dat zij duurzaamheid steeds nadrukkelijker op de agenda zetten, dat zegt iets. Daarom is het rapport mij ook bijgebleven. Het rapport laat zien dat duurzaamheid op de lange termijn een steeds belangrijker thema wordt.
Die duurzaamheidsfactor zie je ook goed terug in de vergelijking van de top 10-risicocategorieën op de korte termijn (2 jaar) en de top 10-risicocategorieën op de lange termijn (10 jaar). Op de korte termijn vinden we de usual suspects terug, de onderwerpen die dagelijks in het nieuws zijn: desinformatie (fake news), extreem weer, polarisatie, cyberonveiligheid, inflatie en internationale conflicten. Op de lange termijn zien we een ander beeld. De top 10 bestaat dan voor de helft uit klimaatrisico’s, waarvan plek één tot en met vier.
Kan AMIS Conclusion hierop inspelen?
Zeker. En het is niet een kwestie van kunnen, maar moeten. Aan de ene kant met wat we zelf doen. We hebben beleid opgesteld om onze footprint drastisch te verkleinen. Zo focust ons mobiliteitsbeleid op duurzaam vervoer en het beperken van reisbewegingen, en sturen we actief om in 2025 een CO2-neutraal wagenpark te hebben en 100% duurzame energie in onze panden te gebruiken. We hebben we een duurzaam inkoopbeleid waardoor we onze toeleveranciers ook motiveren om duurzaam te ondernemen. Maar échte impact maken we pas wanneer we proactief met onze klanten en partners meedenken over hun duurzaamheidsambities. Door daarin voorop te lopen en een stap extra te zetten, helpen we klanten met businesscases waarbij de duurzame keuze de logische keuze is. Niet alleen in de harde techniek en data, maar ook bij de bijbehorende verandering in cultuur en gedrag.
En wat is jouw oplossing hiervoor?
Nog veel meer netwerken. En buiten mijn commerciële bubbel een organisatorisch en duurzaam ecosysteem opbouwen, van bedrijven en individuen die elkaar vooruit willen helpen. Want samenwerking is de sleutel tot succes. Veel vooruitgang blijft steken omdat mensen niet weten, willen of durven. Door ervaringen en kennis te delen kom je vooruit.
Kijk naar de energietransitie. Een markt waarin ik veel werk. Veel systemen gaan van statisch (afhankelijk van gascentrales) naar dynamisch gestuurd (eigen zonne-energie, batterijen of wind op zee). Om dit in goede banen te leiden is heel veel realtime data nodig. De oplossing – in mijn ogen – is een open systeem van vraag en aanbod van duurzame energie. Waarin ieder energiesysteem realtime laat weten wat er geproduceerd wordt en waar het gebruikt wordt. Door mijn kennis en ervaring op dit gebied te delen, hoop ik de energietransitie vooruit te helpen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee