Overslaan en naar de inhoud gaan

Voor welke uitdagingen staat CEO Marijke Kasius van PQR?

Is het leiden van een tech-bedrijf anders dan bij een ander soort organisatie? CEO Marijke Kasius van PQR vertelt hoe het is om een IT-organisatie en de mensen daarin te managen.

Marijke Casius

Hoe ziet in een paar woorden jouw dag als CEO eruit?

Meestal start ik mijn werkdag met koffie en eigenlijk ben ik de hele dag aan het communiceren. En dat is elke dag weer anders: met klanten, collega’s, bedrijven waarmee we samenwerken, online, op kantoor en heel vaak natuurlijk op andere locaties. Ik kom met zoveel mensen in aanraking en van die afwisseling krijg ik veel energie. Soms is het nodig dat ik op de details betrokken ben, maar nog liever geef ik het team het vertrouwen en de rust om te doen waar zij goed in zijn. Mijn streven naar vooruitgang kan namelijk alleen bestaan wanneer je passie hebt voor je werk, en dat zie ik bij PQR heel erg terug. De rust en het vertrouwen dat ik heb in mijn collega’s, kunnen zij weer overbrengen op onze klanten. Want door IT goed te regelen voor de klant, hoeven zij zich er niet druk om te maken en kunnen ze zich richten op wat voor hén belangrijk is.

Hoe ben je ooit in de IT terecht gekomen?

Ik heb altijd al een affiniteit met IT gehad en was daardoor altijd bezig met computers en IT. IT is dynamisch en snel en dat maakt het leuk. Samen met een voorliefde voor structuur en processen, waarin dingen altijd efficiënter en beter kunnen, maakte dat ik vanuit mijn eerste baan als projectmanager snel kon doorgroeien. Sindsdien heb ik altijd een leidinggevende rol gehad in IT-bedrijven, waarvan de afgelopen jaren als CEO. Naast mijn werk heb ik Bedrijfskunde gestudeerd en een MBA behaald – je bent nooit uitgeleerd.

Wat maakt deze rol uitdagend/ tegen welke uitdagingen loop je aan?

IT staat bekend om snelle en voortdurende technologische veranderingen. Als CEO moet je constant op de hoogte blijven van nieuwe trends, opkomende technologieën en marktverschuivingen om ervoor te zorgen dat je bedrijf relevant en concurrerend blijft. Klantverwachtingen evolueren voortdurend, vooral in de IT-sector waar gebruikerservaring centraal staat. Je moet begrijpen wat klanten nodig hebben en hoe steeds veranderende technologie kan worden ingezet om aan die behoeften te voldoen.

Hoe is het om dicht bij het vuur te zitten en altijd up-to-date te moeten zijn over ontwikkelingen in de IT?

Dat brengt een unieke mix van uitdagingen met zich mee. De veranderlijke IT-wereld zorgt voor constante vernieuwing en ontdekking. Het gevoel van voortdurende ontwikkeling en de mogelijkheid om innovatieve oplossingen te verkennen, helpen bij het bepalen van de koers van PQR. En stelt onze collega's in staat om de beste en slimste oplossingen bij onze klanten te implementeren en altijd bezig te zijn met die unieke rol als trusted advisor.

Gebruiken jullie de oplossingen die aan klanten worden geleverd ook zelf binnen jullie eigen organisatie?

Bij PQR leven veelal dezelfde vraagstukken als bij onze klanten, zoals hoe we efficiënt en veilig kunnen werken. Sommige oplossingen zijn sectorspecifiek, maar uiteindelijk zijn we altijd bezig met de best passende oplossing. In de ruim 30 jaar dat PQR bestaat, hebben we de nodige innovaties en veranderingen ook zelf meegemaakt, wat erg helpt om écht te begrijpen wat onze klanten nodig hebben. Dat zien en horen we ook terug in onze langdurige klantrelaties.

Kun je iets vertellen over jouw IT-strategie ten aanzien van PQR?

Wij geloven dat mensen in een snel veranderende wereld beter presteren als ze in alle rust kunnen focussen op wat voor hen belangrijk is. Dat is wat wij doen: wij maken rust, zodat mensen kunnen werken zoals ze dat willen en IT er niet meer toe doet. Dat doen we door bedrijven de transitie naar de public cloud te helpen maken en deze te beheren.

Wat we momenteel doen en wat een integraal onderdeel zal blijven vormen in de toekomst is onze functie als Trusted Advisor. Het blijft cruciaal om samen te werken met onze klanten, inzichten te delen en gezamenlijk tot nog meer verfijnde oplossingen komen, ook voor zaken zoals kostenbeheersing. Dat gaat verder dan alleen het delen van technische kennis; het draait om het doorgronden van de bredere context, het anticiperen op behoeften en het leveren van strategisch inzicht.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in