Overslaan en naar de inhoud gaan

'AI-washing' loopt spuigaten uit, aldus investeringsfirma

AI is in, AI is hot, dus grijpen veel bedrijven dit aan om hun aanbod te vermarketen. Zo ook start-ups die claimen aan AI te doen. Een forse veertig procent van start-ups in Europa die zichzelf classificeren als 'AI start-up' vertonen helemaal geen kenmerken van gebruik of ontwikkeling van kunstmatige intelligentie. Dit concludeert de Britse investeringsfirma MMC na een eigen inventaris van het bedrijfslandschap.
digital marketing
© CC0 Public Domain
CC0 Public Domain

Europa is momenteel bijna 1600 jonge AI-softwarebedrijven rijk die in een vroeg stadium van hun ontwikkeling zitten. In totaal heeft de Londense investeerder MMC 2830 start-ups bekeken die beweren met AI bezig te zijn. Dit is gedaan in 13 EU-landen waar de meeste AI-activiteit plaatsvindt: naast Nederland, ook Duitsland, Frankrijk, Groot-Brittannië, Spanje, Oostenrijk, Denemarken, Finland, Ierland, Italië, Noorwegen, Portugal en Zweden. Die landen zijn gezamenlijk goed voor bijna 90 procent van het bruto binnenlands product van de EU, merkt MMC op in zijn rapport 'The State of AI 2019: Divergence'.

Meer geld voor 'AI'

Bij ongeveer 60 procent van de bekeken start-ups heeft het investeringsbedrijf indicaties aangetroffen die wijzen op daadwerkelijk AI-werk. Dit komt neer op 1580 bedrijven. MMC heeft hun activiteiten, hun focus en financiering doorgenomen. Start-ups die het label hebben dat ze bezig zijn op het gebied van AI weten 15 tot wel 50 procent meer financiering te verkrijgen in investeringsrondes, weet hoofdonderzoeker David Kelnar van MMC te vertellen aan zakenblad Forbes. Het gebruik van het AI-label geeft start-ups dus meer financiële kansen dan start-ups die dat niet doen.

MMC merkt in zijn rapport nog op dat in de loop van de tijd het onderscheid tussen 'AI-bedrijven' en andere software-aanbieders zal vervagen en uiteindelijk verdwijnen. AI wordt namelijk alomtegenwoordig; het dringt overal in door, zo luidt de verklaring. "Vandaag de dag is het echter mogelijk om een subset van jonge softwarebedrijven te identificeren die AI in de kern van hun waarde (value proposition) hebben", schrijft Kelnar in het rapport dat samen met de Britse bank Barclays is opgesteld.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in