Consument ambivalent inzake privacy
Taak voor bedrijfsleven
Volgens directeur Diana Janssen van brancheorganisatie DDMA, laat het Privacy Onderzoek zien dat er een taak voor het bedrijfsleven is weggelegd: “De consument accepteert data-uitwisseling als onderdeel van de moderne economie, maar heeft niet het gevoel hier zelf van te profiteren. Dit maakt een data-economie verre van duurzaam. Organisaties moeten hun toegevoegde waarde tonen en beter laten zien hoe data hun dienstverlening verbetert, in lagere prijzen of betere content. Bewustzijn van de verschillende opvattingen en verwachtingen van consumenten over privacy is daarbij cruciaal: een one-size-fits-all benadering doet hier geen recht aan, het faciliteren van keuze en controle wel.”
Verder denkt Janssen dat vertrouwen de cruciale factor is in de bereidheid data te delen. Janssen: “Bedrijven die succesvol zijn in het informatietijdperk, zijn immers degenen die vertrouwen tot de kern maken van hun waardepropositie. Respect voor privacy en transparantie zijn hier een onlosmakelijk onderdeel van. Merken moeten privacy en datasecurity inbedden in de organisatiecultuur, ook om de gunst van de consument te winnen. Alleen door wederzijds vertrouwen wordt onze digitale economie een succes.”
Waarborg
Het privacy-onderzoek is een van de manieren waarop DDMA bedrijven bewust maakt van het belang van een respectvolle omgang met data en privacy. Om dit handen en voeten te geven heeft DDMA het Privacy Waarborg, een kwaliteitskeurmerk waarmee organisaties laten zien dat zij zorgvuldig omgaan met privacy van klanten bij marketingacties. Janssen: "Onze leden hebben een duidelijke wens om in de data-economie het kaf van het koren te scheiden. Organisaties die geaccrediteerd worden voor het Privacy Waarborg communiceren verantwoord en legaal. Zij kennen de geldende regels en vertellen hun klanten wat zij met persoonsgegevens doen en bieden hen keuzemogelijkheden."
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee