ProRail en NS willen betere software voor waarschuwen naderende treinstoringen
Bij de grote treinstoring begin juni was spoorbeheerder ProRail te optimistisch over het oplossen van de problemen. Reizigers kregen verkeerde informatie en zijn mede daardoor gestrand. Dat zijn de conclusies van een onderzoek van ProRail en NS naar de storing. De twee organisaties nemen maatregelen en zoeken hun heil daarbij ook in software.
De storing begon op zondag 4 juni iets na 17.00 uur. De computersystemen van de verkeersleiding in Amsterdam vielen uit, als gevolg van een hardwarestoring, en konden niet meer worden opgestart. Daardoor kon er in en rond de hoofdstad geen enkele trein meer rijden. ProRail zei aanvankelijk dat de storing waarschijnlijk binnen twee uur verholpen zou zijn en herhaalde dat ook een paar keer.
Verkeerde verwachtingen
De onderzoekers concluderen dat de spoorbeheerder te lang heeft vertrouwd op die prognose. "Dit leidde tot verkeerde verwachtingen bij reizigers. Hierdoor ontstond onduidelijkheid en begrijpelijke frustratie bij reizigers", stelt het rapport. Door het onterechte optimisme bij ProRail "liet het advies van NS om zelf alternatief vervoer te regelen op zich wachten en is laat gestart met het regelen van opvang/verzorging."
ProRail en de NS zeggen maatregelen te nemen om de kans op herhaling zo klein mogelijk te maken. Zo moeten de prognoses beter worden, zodat reizigers betere reisinformatie krijgen. Ook willen de organisaties betere software gebruiken om te waarschuwen voor naderende treinstoringen. Een ICT-storing hoeft immers niet per se te leiden tot ook een treinstoring, laat staan een grote en langdurige zoals die van 4 juni dit jaar.
Voorkomen en voorspellen
"De kans op een ICT-storing kan nooit volledig worden uitgesloten", stellen ProRail en NS in hun verklaringen nu. "Wel wil ProRail die kans zoveel mogelijk verkleinen. Uit de evaluatie blijkt dat de hardwarestoring niet werd opgemerkt door monitoringssoftware. ProRail gaat daarom betere monitoringssoftware gebruiken die dit type hardwarestoringen kan signaleren."
Naast die maatregel om herhaling van dergelijke grote storingen te voorkomen, willen de twee treinvervoersbedrijven ook beter kunnen voorspellen. "Bij reizigers ontstonden gedurende de verstoring onjuiste verwachtingen over de duur ervan. Daarom werkt ProRail aan het verbeteren van prognoses over de duur en impact van storingen waarvan de precieze oorzaak nog onbekend is, zodat betere reisinformatie kan worden gegeven."
Dit betreft dus accuratere prognoses voor herstel van een storing. "NS zorgt ervoor dat in soortgelijke situaties het reisinformatiesysteem handmatig kan worden aangepast om verkeerde verwachtingen bij reizigers te voorkomen. ProRail en NS werken er samen aan dat dit straks ook geautomatiseerd kan." De NS laat ook uitzoeken of het mogelijk is om meer vervangend vervoer te regelen bij zo'n grote en langdurige verstoring.
Harry Styles
Onder de gestrande reizigers waren veel bezoekers van het optreden dat zanger Harry Styles die avond gaf in de Johan Cruijff ArenA. Zij besloten geen alternatief vervoer te zoeken en niet naar een opvang te gaan, omdat de NS-app ten onrechte meldde dat er nog treinen zouden rijden.
Omdat ProRail ervan overtuigd was dat de storing snel kon worden verholpen, werd ook geen crisisteam bij elkaar geroepen. Pas na middernacht gebeurde dat. Dat had veel eerder gemoeten, zeggen de onderzoekers.
9 uur na begin van storing
In de nacht van zondag 4 op maandag 5 juni besloten ProRail en de NS dat de treindienstleiders alsnog moesten uitwijken naar een alternatieve locatie in Utrecht. Die verhuizing begon meer dan negen uur na het begin van de storing, en vervolgens duurde het nog ruim drie uur voor de tijdelijke verplaatsing klaar was. Tegen het einde van de ochtendspits op die maandag konden de eerste treinen weer rijden.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee