Overslaan en naar de inhoud gaan

'Tesla Autopilot is gevaar op de weg bij baanwissel'

Tesla's bijgewerkte Autopilot in sommige van zijn auto's vereist aanzienlijk veel ingrijpen door chauffeurs. Dit harde oordeel velt de Consumentenbond in de VS na testen van de nieuwste versie van Tesla's automatische software voor rijden. Het gaat specifiek om de functie om van baan te wisselen. Daarbij worden andere weggebruikers afgesneden en is het inhalen zelfs in strijd met Amerikaanse staatswetten.
Tesla-logo (rood op gril)
© Tesla
Tesla

Het toonaangevende magazine Consumer Reports van de Amerikaanse Consumentenbond windt er geen doekjes om. De functie Navigate on Autopilot, die in april is voorzien van nieuwe opties die begin deze maand zijn bijgewerkt, rijdt slechter dan menselijke chauffeurs. Daarbij creëert die software in Tesla's auto's zelfs risico's voor menselijke chauffeurs. Dit harde oordeel is gebaseerd op testen door Consumer Reports van één van de optionele functies die Autopilot biedt: de mogelijkheid om automatisch van baan te wisselen.

Mens moet ingrijpen

Wanneer die functie is ingeschakeld door een Tesla-gebruikers rijdt de auto bij baanwisselen niet bepaald veilig, aldus de Amerikaanse Consumentenbond. De snelheid van achterliggende auto's wordt niet goed ingeschat door Autopilot, waardoor er dus sprake is van afsnijden en te weinig ruimte tussen auto's. Door dit gevaarlijke baanwisselen "moeten chauffeurs ingrijpen om te voorkomen dat het automatische systeem slechte beslissingen neemt", schrijft de bond. Dit ingrijpen kan op elk moment en op verschillende manieren: door de richtingaanwijzer te gebruiken, door zachtjes te remmen, of door grip op het stuur koers te houden.

"In de praktijk hebben we ontdekt dat Navigate on Autopilot aanzienlijk achterloopt op de rijvaardigheden van een menselijke chauffeur." Het inhaal- en baanwisselgedrag van de Tesla-software is in bepaalde gevallen ook in strijd met wetten van verschillende Amerikaanse staten hiervoor. Dit stelt de Consumentenbond op basis van interviews met diverse wetshandhavers over de geteste functie. "De rol van het systeem zou moeten zijn dat het de chauffeur helpt, maar door de manier waarop deze technologie nu is ingezet, is het eigenlijk andersom", verklaart topman Jake Fisher van de Consumentenbond.

Chauffeur blijft verantwoordelijk

Autofabrikant Tesla heeft in een verklaring aan Consumer Report uitgelegd dat Navigate on Autopilot is gebaseerd op data van kaarten, van wagenparken, en van sensors van de auto zelf. "Het is echter de verantwoordelijkheid van de chauffeur om ten allen tijde de auto te blijven beheersen, inclusief het veilig uitvoeren van baanwissels."

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in