Zelfrijdende auto rijdt autonome robot aan
"Er was niemand, geen mensen, geen auto's. Ik stelde de Tesla in op zelfstandig rijden en hij begon te bewegen. En plotseling een robot voor ons. De auto reed er recht op af. Het spijt me zo, de robot ziet er schattig uit", zei de man die achter het stuur van de Tesla Model S zat.
Onherstelbaar beschadigd
De romp, de armen en het hoofd van de robot waren na de aanrijding onherstelbaar beschadigd. "Natuurlijk balen we hiervan. We hebben deze robot helemaal van Philadelphia naar Las Vegas gebracht om mee te doen aan de beurs. Nu kan hij niet meedoen en ook niet worden gerepareerd", liet Promobot weten aan Amerikaanse media. De van oorsprong Russische fabrikant van autonome, humanoïde robots heeft videomateriaal van de aanrijding online gepubliceerd. Daarbij is zowel het ongeluk zelf als ook de nasleep (gefilmd door een bijstander) te zien.
Overigens is Promobot tweeënhalf jaar terug ook al betrokken geweest bij een wegloopincident waar vervolgens echter twijfels over zijn geuit. De spontane ontsnapping in 2016 en daarop volgende verkeerschaos zou een sluwe PR-stunt zijn geweest. Hetzelfde kan gelden voor de ontsnapping en aanrijding nu bij de CES, waarvan Promobot videomateriaal zelf deelt op zijn YouTube-kanaal.
Indien er geen sprake is van een doelbewuste actie om aandacht te genereren, rijzen er kritische twijfels op over Promobot. Namelijk over de voortgang in de ontwikkeling van autonome functionaliteit voor deze humanoïde robot. Afdwalen uit een konvooi zo'n tweeënhalf jaar na een eerder, soortgelijk incident kan erop wijzen dat de autonomie nog niet goed in kaders van bedoelde taakuitvoering functioneert.
'Echt zelfrijdend onmogelijk'
De robotaanrijding door een Tesla in zelfrijdende modus onderstreept ook weer de sombere voorspelling van CEO John Krafcik van Waymo. Dat bedrijf is pionier op het gebied van zelfrijdende auto's. Krafcik heeft in november vorig jaar aangegeven dat echt volledig zelfrijdende auto's, van zogeheten Level 5, niet haalbaar zijn. "De zelfrijdende auto die onder alle omstandigheden kan rijden, op elke weg, zonder dat het ooit menselijk ingrijpen nodig heeft, zal nooit bestaan", luidt de uitspraak die eergister op Twitter rondging.
Krafcik zelf reageert hier nu ook op, in een tweet waarbij hij de uitspraak erkent maar tegelijkertijd aanstipt dat er wat context ontbreekt. "Ik heb hetzelfde gezegd over mijn eigen rijstijl. Het punt is dat autonoom rijden, net als menselijke autobesturing, altijd beperkingen zal hebben." Ondertussen verbleken het aantal ongevallen met (en door) zelfrijdende auto's in vergelijking met het aantal ongevallen met mensen achter het stuur.
De fatale aanrijding van een Promobot door een Tesla, bij de CES:
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee