‘AI gaat 200.000 bankbanen kosten in de VS’
Momenteel spenderen financiële bedrijven in de VS zo'n 150 miljard dollar per jaar aan technologie. Dat is meer dan welke andere industrie ook, schrijft persbureau Bloomberg. Deze forse investeringen leiden tot kostenverlagingen, waarbij de werknemersbeloningen ongeveer de helft van de huidige bankkosten vormen, zegt analist Mike Mayo van Wells Fargo & Co. Dankzij tech zal een vijfde tot wel een derde van de bankbanen worden geschrapt.
Front- en back-office
Het gaat hierbij om werknemers in callcenters, in lokale bankkantoren en ook in centrale kantoren van banken en financiële instellingen. Bankbanen die te maken hebben met technologie, sales, advies en consulting zullen minder worden geraakt door de techgedreven efficiëntieslag, aldus Wells Fargo & Co. Chatbots zijn een vroeg voorbeeld van de opkomst van robots in het bankwezen. Ander bankgebruik van AI is om bijvoorbeeld fraude beter te bestrijden, ook door Wells Fargo.
Deze Amerikaanse bank is zeker niet de eerste die banenverlies door AI voorspelt. In mei heeft consultancy McKinsey al sombere voorspellingen gedaan voor front-office werknemers in de banksector. De tot op heden hoog gewaardeerde functies van bankmedewerkers en traders zouden met bijna een derde worden teruggedrongen, door robots. Ondertussen stelt Wells Fargo ook dat goede samenwerking tussen robots en mensen juist tot grotere prestaties kan leiden. Werknemers krijgen superkrachten door zogeheten co-bots, aldus de aanprijzing van de bank voor techinvesteringen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee