Amazon komt met slimme winkelwagen
Om de boodschappen in de winkel te kunnen doen heeft een klant een Amazon-account en een smartphone nodig. De winkelwagen heeft camera’s en sensoren waardoor kan worden gezien welke artikelen in de winkelwagen worden gelegd. “Een combinatie van algoritmen voor beeldherkenning en sensoren”, zegt Amazon daar zelf over.
Daarnaast heeft de wagen een ingebouwde weegschaal waarmee de klant verse producenten kan wegen. Aan de hand van een digitale code die handmatig wordt ingevoerd, weet de winkelwagen dan om welk product het gaat en voegt het systeem het artikel toe aan de lijst met boodschappen. De winkelwagen beschikt ook over een scanner om coupons te kunnen scannen en een scherm waar de klant kan zien wat er in de winkelwagen ligt.
Lege winkelwagen
Een klant hoeft niet langs de kassa. Als de klant de boodschappen uit de winkelwagen haalt, de wagen leeg achterlaat en de winkel verlaat, worden de boodschappen automatisch via de gekoppelde creditcard betaald. Het is de bedoeling dat de Dash Cart wordt gebruikt voor kleine tot middelgrote boodschappen waarbij de klant met een of twee boodschappentassen de winkel verlaat.
Door het gebruik van deze technologie wil Amazon de winkelervaring verbeteren en wil zich zo differentiëren van andere supermarkten. Het bedrijf experimenteert al een tijdje met nieuwe winkelervaringen. Zo heeft het Amazon Go locaties, waar het snacks en kleine maaltijden verkoopt. Ook daar hoeven bezoekers niet langs een kassa en betalen ze zo gauw ze de winkel verlaten.
Ook Microsoft stapte in 2019 in de supermarktwereld. Samen met Kroger zetten de softwaregigant twee testwinkels op. Kroger is een grote Amerikaanse supermarktketen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee