Overslaan en naar de inhoud gaan

Ex-Google AI-topman hekelt Tesla Autopilot

De voormalige topman van Google's divisie voor zelfrijdende auto's hekelt de concurrentie van Tesla. "Het is technisch zeer indrukwekkend wat ze hebben gedaan, maar wij deden het beter in 2010", claimt Chris Urmson, die eerder met het Carnegie Mellon-team drie keer heeft meegedaan aan de Grand Challenge van DARPA voor zelfrijdende auto's.
Tesla robotauto
© Microsoft
Microsoft

De uitspraken van Urmson in een interview met persbureau Bloomberg zijn naar aanleiding van claims die Tesla-topman Elon Musk maakt. De grondlegger van het bedrijf dat elektrische auto's maakt, heeft namelijk weer verklaard dat Tesla's binnenkort in staat zijn om als chauffeurloze taxi's te functioneren. Voormalig Google-topman Urmson oordeelt dat Musks claim niet werkelijkheid gaat worden.

De wieg van het internet

Hij vertelt over zijn werk tien jaar terug bij Google, waar hij als ervaren expert op het gebied van zelfrijdende auto's terecht is gekomen en waar een topteam van ingenieurs is samengesteld. Het grote internetbedrijf is rond 2009 beginnen aan het ronselen van veteranen van de DARPA Grand Challenge. Urmson heeft tussen 2004 en 2007 drie keer meegedaan aan die wedstrijd voor zelfrijdende auto's. Overheidsorganisatie DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) is ook de wieg van wat later het internet is geworden.

Ondanks de vorderingen die partijen als Google en Tesla hebben gemaakt, vereisen robotauto's nog altijd menselijke supervisie. Een chauffeur moet achter stuur zitten en paraat zijn om in te grijpen. Ongelukken zijn nog altijd mogelijk, wat de afgelopen jaren enkele keren is gebleken. Soms met dodelijk gevolg.

Talent, spin-off en consolidatie

Urmson is vertrokken bij Google toen hij werd gepasseerd voor de CEO-positie van Google's spin-off Waymo voor zelfrijdende auto's. De ervaren topman heeft samen met twee collega's uit het veld de start-up Aurora Innovation opgericht. Mede-oprichters Sterling Anderson en Drew Bagnell zijn afkomstig van de projecten voor zelfrijdende auto's bij respectievelijk Tesla en bij Uber.

Anderson is in 2015 vertrokken bij Tesla, naar verluidt vanwege aanvaringen met Musk over diens agressieve tijdlijn voor het ontwikkelen van volledig autonome auto's. Eind vorig jaar heeft Uber zijn activiteiten op dit gebied verkocht aan Aurora, weet Ars Technica te melden. De start-up van Urmson, Anderson en Bagnell richt zich op truckverkeer over langere afstanden.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in