IBM-baas vreest voor AI-monster: ‘We moeten de werking van AI begrijpen’
Kunstmatige intelligentie is een ontwikkeling die volgens Arvind Krishna pas 10% van zijn ‘reis’ heeft afgelegd. “De hoeveelheid data die we tegenwoordig verzamelen, kunnen we als mensen niet zelf meer verwerken. Dit kan alleen met databases en data-analyse. Met kunstmatige intelligentie kunnen we inzichten uit data halen.”
Volgens Krishna heeft de consument AI als eerste omarmd. De grotere impact zal komen wanneer bedrijven het omarmen. Maar zo ver is het nog niet. “We hebben wat problemen. We moeten de uitdagingen op ethisch vlak aangaan en ervoor zorgen dat alle fouten uit het verleden zich niet herhalen.” Krishna licht toe: “We moeten de werking van AI begrijpen, anders creëren we een monster. Zolang we goed blijven opletten kunnen we al deze problemen kunnen oplossen.”
Rol CIO verandert
Krishna meldt verder aan Wall Street Journal dat de rol van CIO’s in de afgelopen jaren flink is veranderd. “Ik denk CEO’s zich tien jaar geleden competent genoeg zouden voelen om een beslissing te nemen, die dan door de CIO wordt uitgevoerd. Nu, en dat geldt ook voor mij, zou ik geen beslissing nemen zonder mijn CIO te vragen: 'Wat vinden jij en je team het beste om te doen?'"
Volgens Krishna waren bedrijven voorheen met name op zoek naar het optimaliseren van IT-budget. Nu is het vooral zaak dat organisaties productiever worden. “Als je iets kunt doen waarmee ik mijn omzet sneller kan opschalen - omdat ik niet meer mensen kan aannemen, ze zijn gewoon niet beschikbaar om in te huren - dan is dat ongelooflijk nuttig en waardevol. Dus de CIO is nu echt een partner, niet langer de kostenfunctie waar ik op moet letten.”
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee