Overslaan en naar de inhoud gaan

Mensen onder elkaar

Laatst, tijdens een midweekje Zeeland, waren we ’s ochtends op zoek naar een tv-zender om bij het ontbijt nieuws te kijken. De publieke omroep bleek op de tv in ons appartement niet te vinden. Wel zapten we langs een eindeloze reeks tv-shows, celebrity’s die we niet kenden en verslagen van sportwedstrijden. Ook konden we ons verlustigen aan een virtueel haardvuur en een dito aquarium. ‘Gelukkig’ konden we onze laptop openklappen en onze toevlucht op internet zoeken.

Nog wel. Het bedrijf originality.ai, dat tools levert voor het herkennen van de herkomst van content, doet sinds begin 2020 doorlopend onderzoek naar het percentage door AI gegenereerde content op internet. Was dit vier jaar geleden nog een bescheiden twee procent, in april van dit jaar stond de teller op 11,34 procent. Vorig jaar waarschuwde Europol in een rapport dat in 2026 het percentage ‘synthetische media’ op internet weleens 90 procent zou kunnen bedragen. En dan hebben we het niet alleen over onschuldige plaatjes en teksten, maar ook over propaganda, ondermijning van democratische waarden en deep fakes.

Kijkend naar wat er met de tv is gebeurd, zal het overgrote deel van de synthetische media op internet wel in de categorie ‘slime’ gaan vallen – een pakkende term die je in dit verband vaak leest. Het is zorgwekkend allemaal, maar het maakt ook duidelijk hoe belangrijk journalistieke media de komende jaren zullen blijven. Misschien worden ze wel belangrijker dan ooit. De afzender zal immers bepalend zijn voor de waarde van content. En dan is het heel goed te weten dat bij zo’n afzender dagelijks redacteuren aan het werk zijn om het kaf van het koren te scheiden.

Ik voel me aangesproken door de reclamecampagnes van landelijke media, die de geest willen scherpen en een gids voor hun lezers willen zijn. Niet voor niets heette dit tijdschrift vroeger Automatisering Gids. We zijn graag gids in de digitale wereld en vinden het fijn als u ons daarbij scherp houdt, als mensen onder elkaar.

Magazine AG Connect
Dit artikel verscheen ook in AG Connect editie 3 2024. Wil je het blad ook ontvangen? Bekijk dan onze abonnementen.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in