Microsoft ziet grote belangstelling voor robot die kantoorklusjes overneemt
Het onderzoek heeft tot doel te bevestigen dat Microsoft op de goede weg zit met de strategie om in allerlei Office-software AI-ondersteuning in te bouwen. Belangrijke leverancier in deze strategie is Open AI, waar Microsoft onlangs een miljardeninvestering in deed. De softwaregigant heeft al gesuggereerd dat AI de interactie met Windows gaat veranderen en dat er AI-ondersteuning komt voor producten als Outlook, Word en PowerPoint.
Het onderzoekje geeft wel een inkijkje in hoe mensen denken dat hun werk gaat veranderen door de nieuwe mogelijkheden in de software. De vragen zijn breed uitgezet in organisaties van financiën, tot de toeleveringsketen, sales, marketing, klantenservice en ook bij IT. Ongeveer twee derde van de respondenten werkte deels vanuit huis.
Uit het onderzoekje van Microsoft blijkt dat zo'n 30% van de ondervraagden nu nog geen toegang heeft tot AI-hulpmiddelen. En het lijkt erop dat ze daar erg graag over willen beschikken. Ze verwachten dat teams daardoor flexibeler worden (84%), het makkelijker wordt informatie te delen binnen de organisatie (86%) en ze er meer taken mee kunnen automatiseren.
Werknemers: meer invloed op digitalisering
De huidige verouderde technologie zorgt meer voor silovorming binnen de organisatie. Iets meer dan de helft zegt echter weinig invloed uit te kunnen oefenen op het beslissingsproces daarover en pleit dus voor meer betrokkenheid van werknemers bij deze digitaliseringsslag. Zelf zoeken naar beschikbare hulpmiddelen is bij 70% van de werknemers niet meer mogelijk doordat bedrijfsbeleid daar een stokje voor heeft gestoken.
Een belangrijk deel van de werknemers (64%) zegt ook dat een gefragmenteerd landschap niet gunstig is voor de samenwerking tussen teams. Ze zouden dus liever gebruik maken van een geïntegreerd platform.
Meer zelf actie ondernemen
Verder zien de werknemers wel toekomst in meer gebruik van lowcode- en nocode-programmeerhulpmiddelen. In het rapport wordt H7M aangehaald waar een woordvoerder ziet dat er een nieuwe fase is aangebroken waarin werknemers niet langer alleen ontvangers zijn van digitale transformatie maar steeds meer zien dat ze hun ideeën gelijk kunnen omzetten in iets dat ze kunnen gebruiken.
In het onderzoek zijn blijkbaar geen vragen gesteld over hoe de werknemers denken over de negatieve aspecten van de inzet van AI, zoals de onbetrouwbaarheid in de resultaten en het gebrek aan transparantie waarmee die tot stand komen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee