Nederlandse ambitie is cruciaal
1. Grijp die kansen
Om de vruchten van generatieve AI te plukken, is het van belang dat we inzien wat er op het spel staat en ons laten inspireren door wat er in de academische wereld en op internationaal niveau gebeurt. Nederlandse universiteiten en onderzoeksgroepen zetten hun beste beentje voor om AI-onderzoek naar nieuwe hoogten te brengen. Wij moeten hun werk omarmen en toepassen. Zo werkt de Universiteit van Amsterdam aan baanbrekend onderzoek naar Natural Language Processing en staat de TU Delft bekend om AI in combinatie met robotica en autonome systemen. Tegelijkertijd moeten we ons oog houden op wat er wereldwijd gebeurt: kijk naar Y Combinator, de prestigieuze startup-accelerator in Silicon Valley, die onlangs maar liefst 59 startups in generatieve AI in de klas had. Dit is een teken dat er wereldwijd enorme interesse is voor generatieve AI en dat er fors in geïnvesteerd wordt.
2. Samen sterk
Innovatieteams en innovatie studio's zoals Bit spelen een belangrijke rol in het verbinden van de academische wereld met het bedrijfsleven, waardoor de kloof tussen baanbrekend onderzoek en praktische toepassingen gedicht wordt. Door AI-doorbraken toepasbaar te maken voor bedrijven, dragen innovatiestudio's bij aan een vruchtbare samenwerking tussen verschillende sectoren.
Wil je Marco in het echt ontmoeten? Hij spreekt op 20 september op AG TechFest. Meld je nu aan op AGTechFest.nl.
3. Durf leiderschap te tonen
Om van Nederland een voorloper in generatieve AI te maken, is het essentieel dat bedrijven en leiders durven te dromen en de moed hebben om ambitieus te zijn. Dit betekent investeren in AI-innovatie, risico's durven nemen en streven naar groei en verbetering. De tijd is rijp voor Nederland om haar plaats in de wereld van generatieve AI op te eisen. We moeten Nederlandse baanbrekende AI-oplossingen bedenken en implementeren. Dat vraagt om ambitie en leiderschap om ons land te positioneren als een wereldleider in deze snelgroeiende en invloedrijke sector. Laten we de handschoen oppakken en samen bouwen aan een ambitieuze, innovatieve toekomst.
MAGAZINE AG CONNECT
Dit artikel is ook gepubliceerd in het magazine van AG Connect (nummer 4 2023). Wil je alle artikelen uit dit nummer lezen, zie dan de inhoudsopgave.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee