Robot Elvie 3 jaar werkzaam in gemeentehuis, hoe bevalt dat?
Binnenlands Bestuur sprak een aantal bezoekers van de gemeente over de robot, die onder meer mensen welkom heet, aangeeft welke documenten ze nodig hebben en ze kan aanmelden.
‘Ik kom hier maar een of twee keer per jaar,’ zegt de Syrische Rami al Darwish met behulp van een spraakapp. ‘Waarom zou ik dan met een robot praten? Ik wil met mensen praten.’ Opvallend veel bezoekers zijn van buitenlandse afkomst. ‘Ik ben niet zo goed met computers en een robot is toch een soort computer,’ zegt Deo Rai, een Leidschendammer die afkomstig is uit Bhutan. ‘Soms begrijp niet wat ik moet doen, of maak ik per ongeluk een fout. Ik vind het makkelijker om met de baliemedewerkers te praten.’
Doorlopen
Allemaal zijn de bezoekers bekend met de robot. ‘Maar als het rustig is bij de balie, loop ik altijd meteen door,’ zegt de Turks-Nederlandse Aldogan. Bij zijn kinderen is Elvie wel een groot succes. Bij hun laatste bezoek suggereerde een tekst op het scherm dat ze ‘een selfie met Elvie’ konden nemen. Dat hebben ze gedaan, met het hele gezin. ‘Dat was leuk.’
Volgens de wethouder Nadine Stemerdink is men er goed in geslaagd om de robot een eigen plaats te geven binnen de organisatie. Samen met de softwareleverancier blijft de gemeente het gedrag van de robot ‘finetunen’. Stemerdink: ‘Ons credo is elke dag een beetje beter, en dat geldt ook voor Elvie.’
Meer bij de bron: Binnenlands Bestuur
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee