Bedrijfsinformatie door 'het nieuwe werken' steeds vaker kwijt
“We zien alleen dat medewerkers grote hoeveelheden bedrijfsdata op laptops, usb-sticks en zelfs in hun mobiele telefoons opslaan. Die vallen buiten het zicht van de IT-manager en de gemiddelde medewerker maakt niet elke dag of week een back-up. Die denkt daar gewoonweg niet aan”, constateert Meerman.
Wekelijkse herinnering door IT-manager
Stellar raadt IT-managers dan ook aan om bijvoorbeeld een wekelijkse herinnering naar de medewerkers te sturen, zodat ze bestanden op het netwerk opslaan en niet enkel op het mobiele apparaat. “Bij verlies of diefstal van de mobiele apparatuur kan er niets meer gedaan worden om de data terug te halen, behalve dan afwachten of iemand het apparaat vindt en terugbrengt”, zegt Meerman. “Dan pas komen bedrijven erachter hoe groot de bedrijfsschade is en kunnen ze zichzelf wel voor het hoofd slaan. Een back-up maken is een heel simpel iets. Dat kost even tijd, al is het niets vergeleken met de tijd die iemand kwijt is aan het overdoen van werkzaamheden.”
Een ander verhaal is het wanneer het apparaat of de software erop beschadigt is geraakt en medewerkers niet meer bij de bestanden kunnen. Organisaties zullen dan gespecialiseerde software moeten aanschaffen of datarecovery-experts moeten inschakelen om de problemen te verhelpen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee