‘Drones, carrier nodes en hologrammen voor 2036 op de werkvloer’
Meer dan de helft verwacht dat hun werkgevers binnen de komende tien jaar de volgende innovaties voor hen beschikbaar zullen stellen:
- interactieve touchscreen apparaten (69 procent)
- de mogelijkheid om alle taken via stemherkenning uit te voeren (60 procent)
- een bril met augmented reality (56 procent)
Hologrammen en drones
De ondervraagden voorspellen ook dat het binnen twintig jaar mogelijk zal zijn om virtuele assistenten of hologrammen namens zichzelf naar vergaderingen te sturen (59 procent). Zij denken verder dat de volgende reeks innovaties zal bestaan uit drones, bluetooth via elkaars hersenen en carrier nodes (oortjes die audio- en videogegevens direct via elektronische signalen naar de hersenen versturen).
Werknemers hebben hoge verwachtingen van de technologieën. Zij denken dat zij zo sneller hun werk kunnen doen, processen voor kernactiviteiten kunnen optimaliseren, en beter toegang krijgen tot informatie. De ondervraagden zien de voordelen, maar stellen dat lang niet alle werkgevers dit ook inzien. Slechts 29 procent van de werknemers vindt dat hun bedrijf ‘zeer bereid’ is om nieuwe werkwijzen te creëren en nieuwe technologieën in te zetten.
Samenwerkingsplatforms en online vergaderen gewild
Interne samenwerkingsplatforms, online vergaderen en follow-me printen zijn de best beoordeelde systemen die werknemers momenteel niet gebruiken maar wel zouden willen gebruiken. Uit het onderzoek blijkt verder dat elektronisch opgeslagen informatie naast e-mail en internet de meest waardevolle technologische vooruitgang blijft voor werknemers. Maar liefst een op de zes respondenten heeft nog geen toegang tot digitale informatie, terwijl zij dit wel graag zouden willen.
Cultuuromslag nodig
Mark Boelhouwer, CEO van Ricoh Nederland: “Het is spannend om erover na te denken dat er in de komende twintig jaar innovaties beschikbaar komen die niet alleen de productiviteit en de concurrentievoorsprong verbeteren, maar werknemers ook inspireren na te denken over wat er nog volgt en hoe de innovaties hen kunnen helpen effectiever te worden.” Boelhouwer denkt dat er voor sommige bedrijven een cultuuromslag moet komen om sneller van digitale innovaties te kunnen profiteren. “Wie weet is het halverwege de eeuw wel zo dat een virtuele versie van onszelf de nieuwste systemen en processen uitrolt, terwijl we zelf aan verdere productiviteit, klantenservice en winstgevendheid werken op manieren die we ons nu nog niet kunnen voorstellen.”
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee