EU-systeem voor zelfstandig parkerende auto’s
In het zogenaamde V-Charge-consortium zitten onder meer wetenschappers van universiteiten in Duitsland, Italië, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland, maar ook medewerkers van Volkswagen en Bosch. De EU heeft 5,6 miljoen beschikbaar gesteld voor het project.
App op smartphone
V-Charge wil er voor zorgen dat auto’s niet alleen zelfstandig naar een parkeerplaats rijden, maar daar ook met grote precisie parkeren. Dat is belangrijk voor elektrische auto’s, aangezien die tot op de centimeter nauwkeurig naast een laadpunt moeten worden gezet, voor automatisch opladen.
Het systeem maakt gebruik van verschillende camera’s en sensoren, die zowel de plaats op de weg en lege parkeerplaatsen in de gaten houden. De auto communiceren met de server van de parkeergarage. Het systeem kan worden ingeschakeld via een app op een smartphone. Op die manier kan bij terugkomst de opgeladen auto ook weer worden opgeroepen. De eerder genoemde sensoren en camera’s worden al ingezet bij parkeerhulp-technologie in auto’s. Zo hoopt de EU het systeem betaalbaar te houden, en de kans op snelle productie en ondersteuning te vergroten.
Succesvol getest
Eerder dit jaar is het systeem succesvol getest bij Stuttgart Airport. De technologie wordt nu ge-fine-tuned, zodat het manoeuvres nog preciezer kunnen worden uitgevoerd en ook goed functioneert in geval van slecht weer. De wetenschappers verwachten dat de zelfstandig parkerende auto’s over een jaar of tien volledig in de praktijk kan worden ingezet.
Het systeem wordt gefinancierd middels het SPARC-programma van de EU. Binnen dat programma investeert de EU samen met het Europese bedrijfsleven in totaal 2,8 miljard euro in de Europese robotindustrie.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee