Faillissementen geven online shoppen boost
Vooral in het tweede kwartaal is volgens GfK een forse groei van de online bestedingen terug te zien. Waar deze in het eerste kwartaal op jaarbasis met 13,3 procent groeiden, bedroeg de groei in het tweede kwartaal bijna 22 procent. Volgens de onderzoekers is deze sterke stijging voor een groot deel toe te schrijven aan de recente faillissementen van een aantal grote retailers die bepalend waren in de winkelstraat. "Het online kanaal profiteert direct van deze daling in het fysieke winkelaanbod", concludeert GfK.
Online winkelen wint ook bij ouderen terrein. Van de 65-plussers kocht in het afgelopen kwartaal 64 procent wel eens een dienst of product online. Dat was een jaar eerder nog 58 procent. Dit komt volgens de onderzoekers mede door het stijgende vertrouwen van deze doelgroep in de markt. Wel zijn ouderen nog relatief huiverig om de smartphone voor onlineaankopen te gebruiken.
De verwachting is dat de groei van internetbestedingen zich in de rest van het jaar voortzet en dat de online omzet voor het hele jaar uitkomt op ruim 19 miljard euro.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee