Veel verandertrajecten op dood spoor
De invloed van mislukte veranderingstrajecten op de strategie en resultaten van ondernemingen is groot. Ruim tachtig procent van de bedrijven geeft aan in de afgelopen drie jaar twee of meer veranderingstrajecten te zijn ingegaan. Eenvijfde van de Nederlandse bedrijven meldt in de afgelopen drie jaar tenminste negen trajecten te hebben doorlopen. Veertig procent daarvan faalt. Prominente oorzaken van dit falen zijn: druk van de alledaagse bezigheden (37 procent), gebrek aan interne samenwerking (33 procent), slechte planning (33 procent) en gebrek aan IT/infrastructuur/applicaties (30 procent). Meer dan driekwart van de bedrijven spendeert tussen de één en zes procent van de omzet aan veranderingstrajecten. Maar liefst tweederde van de Europese organisaties geeft aan dat de belangrijkste reden om veranderingstrajecten in te zetten, een hogere brutowinst (ebitda: earnings before interest, taxes, depreciation and amoritization) is. In de praktijk slaagt slechts 29 procent in die opzet. De Economist Intelligence Unit (EIU) voerde het onderzoek 'Securing the value of business process change' uit in opdracht van Logica Management Consulting, dat met het onderzoek aandacht wil genereren voor de eigen adviespraktijk rond organisatieverandering. Logica onderzocht succesfactoren voor verandertrajecten en vertaalde deze in richtlijnen. Bedrijven die zich bij verandertrajecten aan deze richtlijnen houden zouden volgens Logica een slaagkans van tachtig procent hebben. De belangrijkste verandertips van Logica zijn: 1. Verander pro-actief, dus voordat de markt verandert 2. Acteer open, betrek klanten en business partners bij het proces 3. Pak procesverandering projectmatig aan met bijbehorende monitoring en bijsturing
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee