Overslaan en naar de inhoud gaan

Albert Heijn legt route fles jus vast met blockchain

Klanten van Albert Heijn kunnen straks tot in detail volgen op hun mobieltje welke route hun fles jus d'orange heeft afgelegd van productie tot in hun winkelwagen.
supermarkt schappen
© CC0 Public Domain
CC0 Public Domain

De supermarktketen wil daarmee tegemoetkomen aan de toegenomen vraag van klanten naar transparantie over producten, om in te schatten hoe ze zijn geproduceerd.

Albert Heijn en frisdrankproducent en -bottelaar Refresco brengen een QR-code aan op de verpakking die door klanten met een smartphone kan worden gescand. Die kunnen dan zien waar de sinaasappels zijn geweest vanaf het moment dat ze in Brazilië van de boom zijn gehaald en hoe betrokkenen als telers scoren op onder meer duurzaamheid en voedselveiligheid. Ook krijgen ze gegevens over de plukperiode en de zuurtegraad van het fruit.

Het bedrijf zegt voor het volgen van de route gebruik te maken van blockchaintechnologie. Waarom de super kiest voor blockchain en niet voor een gewone databank is niet duidelijk. Het bedrijf wil vaker soortgelijke informatie aanbieden over producten.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in