Overslaan en naar de inhoud gaan

Nederlandse hosters zijn innovatief

Sectoren die niet innoveren zijn op termijn ten dode opgeschreven. Dat geldt ook voor de Nederlandse hostingproviders, die vaak organisch zijn gegroeid en Nederlandse bedrijven en organisaties voorzien van bijvoorbeeld webhosting of managed services.
Innovatie
© Pixabay CC0 Public Domain
Pixabay CC0 Public Domain

Zijn de Nederlandse hosters innovatief genoeg om te kunnen concurreren met hyperscalers (Google Cloud, Microsoft Azure, Amazon AWS)? En kunnen zij nog concurreren met branchevreemde partijen die hun eigen onlineplatforms aanbieden?

Een sombere noot om mijn punt duidelijk te maken. Ik werk al vele jaren als marktonderzoeker en sinds twee jaar als vertegenwoordiger van de cloud- en hostingsector. Mijn ervaring en vele studies tonen aan dat sectoren, bedrijfstakken of businessmodellen gedoemd zijn te verdwijnen als innovatie hapert of zelfs stilstaat. Verandering blijkt goed te zijn voor bedrijven. Innovatie als motor voor groei.

Maatwerk

Ik zie veel uitdagingen voor serviceproviders die actief zijn in cloud en hosting. De markt is al lange tijd in beweging: acquisities en overnames zijn aan de orde van de dag en internationale hosters betreden de Nederlandse markt. Hyperscalers zoals Amazon bieden tegenwoordig meer dan generieke diensten, en richten zich steeds meer op maatwerk voor lokale markten, waaronder Nederland.

Tegelijkertijd zien we ook dat ‘traditionele’ IT-dienstverleners, partijen die voorheen geen hosting- of clouddiensten aanboden, zich gaandeweg een deel van de markt hebben toegeëigend. Ook Software-as-a-Service-(SaaS)-providers hebben soms geen behoefte meer aan infrastructuurspecialisten, die hosters vaak zijn, mede door de al eerder genoemde hyperscalers.

Tekort

Daar bovenop komt nog dat er een schrijnend tekort aan goed gekwalificeerde mensen is, en dat de concurrentie voor hen niet vol te houden is met beperkte middelen. Tot slot leidt al dit geweld al jaren tot dalende prijzen en krijgt de sector steeds vaker te maken met complexe wet- en regelgeving, zoals de aanstaande Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). De ruimte voor gezonde marges is, kortom, snel geslonken wat betekent dat er minder geïnvesteerd kan worden in innovatie en veel partijen een prooi zijn voor overname. Wat blijft er onder deze omstandigheden nog over voor de cloud- en hostingproviders die nog maar tien jaar geleden zélf disruptors waren? Als het niet gaat om consolidatie, schaalvergroting of operationele efficiency, wat blijft er dan nog over voor deze ondernemingen die een periode van bijna ongeremde groei achter de rug hebben?

Verandering, of deze nu van buitenaf komt of niet, dwingt tot het opnieuw uitvinden van bestaande modellen. Dat geldt in het bijzonder voor de Nederlandse cloud- en hostingproviders. Zij spelen behendig in op de groeiende vraag naar managed diensten en zoeken daarbij ieder hun eigen niche op. Dat stelt hen in staat om te innoveren op heel specifieke oplossingen voor specifieke sectoren - denk bijvoorbeeld aan de gezondheidszorg, overheid of transport en logistiek. De mate van aanpassingsvermogen door technische maar ook organisatorische innovatie is indrukwekkend, heb ik geconstateerd.

Realisme

De ondernemers die 15, 20 jaar geleden veelal op hun zolderkamer begonnen met hostingdiensten laten ook anno 2018 zien dat zij met hun tijd mee kunnen. En daar zit denk ik een belangrijk aspect van de winnaars in deze sector. Ze rusten niet op hun lauweren, ze zijn voortdurend op zoek naar de volgende stap die hun onderneming weer nieuwe inspiratie, groei en vooral motivatie oplevert. Want nog voordat angst of problemen de agenda bepalen, wordt er gekozen voor vernieuwing. Zij hebben visie en bezitten het realisme om de eigen rol te veranderen als dat ten dienste staat van de volgende stap die hun bedrijf wil nemen.

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in