Sancties voor Rusland raken ook SaaS-accounts
"Als je kritieke data hebt, adviseren we om backups ONMIDDELLIJK te downloaden voordat ze permanent onherstelbaar worden", deelt MongoDB mee in een boodschap aan klanten. Het bedrijf achter de gelijknamige NoSQL-database stelt in een bevestiging aan The Register dat het zijn clouddiensten niet langer levert aan klanten in Rusland en Belarus.
Brede sancties en interpretatie
In de bevestiging spreekt een MongoDB-woordvoerder van de ongeëvenaarde breedte van de sancties die door overheden zijn opgelegd aan Rusland en Wit-Rusland. De stappen die de SaaS-aanbieder heeft gezet, zijn om te voldoen aan die breed geformuleerde sancties tegen de twee landen. "We zullen onze clouddiensten niet verkopen aan klanten in Rusland en Belarus en we zullen ook geen MongoDB-software meer verkopen aan klanten in Rusland en Belarus."
Het vergaande besluit om ook bestaande SaaS-accounts te beëindigen, is een logisch gevolg van de interpretatie dat een SaaS-abonnement 'verkoop aan een klant' vertegenwoordigt. Een product leveren of een dienst zou dan dus op hetzelfde neerkomen, en onder de sancties vallen. Andere IT-leveranciers hanteren een minder strikte interpretatie en weigeren dan alleen nieuwe klanten voor clouddiensten, maar bieden bijvoorbeeld nog wel ondersteuning aan bestaande gebruikers.
Landen en grenzen
Ondertussen zijn er op social media berichten opgedoken dat MongoDB zijn ban op Russische en Wit-Russische klanten niet helemaal goed op orde heeft. Gebruikers die claimen in andere landen te zitten, klagen dat ze toegang tot hun accounts kwijt zijn. Verder zou de Krim, het deel van Oekraïne dat in 2014 door Rusland is bezet, ook als Russisch worden beschouwd door MongoDB en dus onder de SaaS-ban vallen.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee