De brede belofte van data clean rooms
Data delen kan een kostbare zaak zijn. Zowel voor wat het aan meerwaarde oplevert, als ook voor wat het kan kosten als het misgaat. Wetten en regels voor databescherming gaan samen met forse boetes voor missers, die niet alleen regelrechte datalekken hoeven te zijn. Data clean rooms, die van origine vooral nuttig zijn voor marketingtechnologie (martech), kunnen nut hebben voor veel meer toepassingen.
Analoog aan fysieke clean rooms, voor bijvoorbeeld de productie van chips, zijn data clean rooms strikt gecontroleerde omgevingen waarin ‘besmettingen’ van buitenaf worden buitengesloten. Dit om vervuiling te voorkomen van de oh zo gevoelige productieprocessen - en daarmee fouten in de fabricage van het gewenste product. In het geval van chips, waar op nanometerniveau wordt gewerkt, kan het kleinste stofdeeltje al funest zijn. In het geval van data kunnen problemen optreden door de aanwezigheid van bijvoorbeeld persoonlijk herleidbare informatie (personally identifiable information, ofwel PII). Of door bedrijfsgeheimen die je natuurlijk niet wilt delen.