Overslaan en naar de inhoud gaan

Adobe MAX: Strijd tussen Flash en HTML5 voorbij

Adobe moest iets gaan zeggen over Flash op zijn jaarlijkse technologieconferentie Adobe MAX in Los Angeles, vorige week. Iedereen zat erop te wachten. En iedereen moest geduld oefenen, want de eerste dag stond bol van de Creative Cloud, de opzienbarende Touch Apps voor tablets en een serie andere aankondigingen. Flash en HTML5 stonden voor dag twee op het programma.
Adobe Flash
© Adobe
Adobe

En toen het zover was, viel het een beetje tegen. Geen klapper, wel de geruststellende duidelijkheid die de ontwikkelaars die zich zorgen maken over de toekomst van Flash, nodig hebben.

Flash is niet dood. Het is ook niet aangereden door HTML5, dat met een imposante en veelbelovende triomftocht bezig is onder ontwikkelaars van interactieve sites en content voor het web en mobiel. Adobe blijft zich inzetten voor Flash als ‘cross-device’ platform voor het ontwikkelen van rijke webapplicaties en native apps op smartphones en tablets. Naast Flash gaat Adobe vol voor de innovaties en de nieuwe mogelijkheden die HTML5 te bieden heeft. Eén ding is duidelijk: Adobe wil winnen en zet in op de beide paarden in de race. Daarmee komt een einde aan het tijdperk dat Flash de dominante technologie was voor creatie en presentatie van interactieve content op desktops en mobiele apparatuur. Het werd niet met zoveel woorden gezegd, maar Adobe weet dat Flash de strijd met HTML5 niet kon winnen. Maar dat betekent volgens het plug-inbedrijf zeker niet dat Flash zijn bestaansrecht ook kwijt is.

Flash onder vuur

De druk op Flash nam de laatste jaren enorm toe. De consumentenbeweging weg van de desktop naar smartphones en tablets, verzwakte de ongekend sterke positie van Flash. In 2010 besloot Apple zijn Macs niet meer met de Flash Player uit te rusten. Niet lang daarna deed Apple Flash voor zijn mobiele besturingssysteem iOS in de ban. Adobes poging om met zijn Adobe Integrated Runtime, (AIR) binnen het Apple-bastion een rol van betekenis te spelen, was maar beperkt succesvol. Microsofts browser Internet Explorer 10 ondersteunt in de Metro-uitvoering geen enkele plug-in, dus ook geen Flash. Ook in de Android-hoek liep het niet lekker, want de prestaties van Flash op Android-tablets vallen tegen. Flash zou ook schuldig zijn aan het leegtrekken van de accu van BlackBerry PlayBooks.

De focus van Adobe, dat mocht het publiek van Adobe MAX niet ontgaan, ligt nadrukkelijk op het stuwen van innovatie op alle platformen, voor het web, via mobiele apps en zelfs via IP-televisie. Het nieuwe motto is ‘cloud first, mobile first and social first’. Adobes doel is ontwikkelaars en ontwerpers de technologieën te geven waarmee ze content zonder al te veel aanpassingen, op zo veel mogelijk ‘devices’ in de gefragmenteerde markt kunnen zetten. Danny Winokur, Adobes vicepresident en general manager Platform zei ontwerpers alle mogelijkheden en technologieën te willen bieden die nodig zijn ‘to wow your users’.

Als Adobe al iets te verwijten valt, is het dat het bedrijf te lang geprobeerd heeft vast te houden aan Flash, terwijl het door HTML werd ingehaald. Maar die tijd is nu voorbij. Het nieuwe adagium is dat Flash en HTML goed te combineren zijn en elkaar mooi aanvullen. Adobe heeft zijn HTML-inspanningen het afgelopen jaar al fors opgeschroefd, zonder Flash op te geven. Zo heeft het Nitobi Software gekocht, de maker van het populaire PhoneGap, een opensourceplatform voor het bouwen van mobiele applicaties voor meerdere platformen tegelijk, met HTML en JavaScript. PhoneGap is in feite een concurrent van Adobes combinatie van Flash en AIR voor het ontwikkelen van ‘cross-platform native mobile apps’. De overname van Nitobi geeft aan dat Adobe HTML aan het hart drukt.

Flash op aanraakschermen

Het bewijs dat Adobe wat Flash betreft niet stil wil blijven staan, is de nieuwe familie Touch Apps, die bijna allemaal op Flash zijn gebaseerd. Touch Apps zijn intuïtieve applicaties speciaal voor aanraakschermen, ontworpen voor Android-tablets en iPads. De Touch Apps werden op Adobe MAX aangekondigd en zullen binnenkort op de markt komen. Het bewerken van foto’s, het maken van schetsen, het supersnel neerzetten van prototypen van sites voor web en mobiel en het presenteren van werk, is met de Touch Apps makkelijk gemaakt en helemaal toegespitst op de mogelijkheden van tabletcomputers. Zo zijn de Touch Apps bijvoorbeeld klaar voor het gebruik van drukgevoelige pennen, die nog niet verkrijgbaar zijn. De eerste zes Touch Apps in ontwikkeling zijn Photoshop Touch, Collage, Debut, Ideas, Kuler en Proto. Meer Touch Apps zullen volgen. Kevin Lynch, CTO van Adobe, is ervan overtuigd dat de Touch Apps de abstractie die computers in het creatieve proces hebben gebracht, zullen elimineren. “Toetsenborden en muizen hebben een afstand tussen handmatig creëren en het eindproduct gebracht. De Touch Apps zullen daar voor het eerst in twintig jaar een grote verandering in gaan brengen.”

De Touch Apps zijn een belangrijke troef in een andere belangrijke aankondiging, de Creative Cloud. In Adobes Creative Cloud komen behalve de Touch Apps ook Adobes Creative Suite beschikbaar met desktoptools als Photoshop, InDesign, Illustrator, Dreamweaver, Premiere Pro en After Effects. Ook nieuwe tools als Adobe Egde en Muse zijn via de cloudoplossing te gebruiken.

De professionele ‘personal’ cloud geeft ook toegang tot een aantal creatieve services, voor het distribueren van interactieve tabletpublicaties via Digital Publishing Suite, voor het bouwen en beheren van websites (met Business Catalyst), en er kunnen nieuwe cloudgebaseerde fonts van Typekit voor webdesign worden gebruikt. Gebruikers moeten een abonnement op de Creative Cloud nemen en krijgen daarvoor 20 gigabyte opslagruimte. Ten slotte heeft Adobes cloud een communitycomponent, waarmee ontwerpers en creatieven contacten kunnen leggen en elkaars werken kunnen bekijken. De prijsstelling van de Creative Cloud wordt volgende maand bekendgemaakt.

Toch maakt de nieuwe lijn van Adobe het voor ontwikkelaars niet makkelijker technologische keuzes te maken. Het blijft voorlopig heel lastig te kiezen tussen Flash en HTML5 en al die andere variabelen. Maar Adobe heeft voor Flash nog een hele sterke troef in handen, waar op Adobe MAX maar betrekkelijk weinig aandacht voor was. De onderneming is namelijk met enkele televisiefabrikanten in de slag om Flash op tv’s ondersteund te krijgen. Media Markt demonstreert al een Samsung-toestel waar Flash op draait. Als dat aanslaat, gaat er op het terrein van gaming op tv’s en in combinatie met televisieprogramma’s een nieuwe wereld open.

Gerelateerde artikelen
Gerelateerde artikelen

Reacties

Om een reactie achter te laten is een account vereist.

Inloggen Word abonnee

Bevestig jouw e-mailadres

We hebben de bevestigingsmail naar %email% gestuurd.

Geen bevestigingsmail ontvangen? Controleer je spam folder. Niet in de spam, klik dan hier om een account aan te maken.

Er is iets mis gegaan

Helaas konden we op dit moment geen account voor je aanmaken. Probeer het later nog eens.

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in

Maak een gratis account aan en geniet van alle voordelen:

Heb je al een account? Log in