Apple werkt stilletjes aan alternatief voor Google search
Zoeken op het web is vrijwel synoniem met het gebruik van de Google-zoekmachine. Hierdoor is zelfs het werkwoord 'googlen' doorgedrongen tot alledaags taalgebruik. Alternatieven als Bing, Yahoo!, Baidu en DuckDuckGo zijn er nooit in geslaagd meer dan enkele procenten van de zoekmarkt te veroveren, valt te zien in cijfers van Statcounter.
Het is daarom dapper dat Apple toch een hamer ontwikkelt om een gaatje te slaan in dat granieten blok van Google's marktdominantie. Hoewel Apple niets loslaat over interne ontwikkelingen, somt Ars Technica toch een flink aantal aanwijzingen op die in die richting wijzen.
Debuut op de Homepage
De meest concrete aanwijzing is de ontdekking dat in het nieuwe iOS 14 Apples eigen zoektechnologie wordt ingezet wanneer gebruikers een zoekopdracht doen direct vanuit het Homescreen. Apple gebruikt al jarenlang de zoektechnologie van Google in iOS. Google betaalt Apple daar vele miljarden voor als compensatie voor de inkomsten uit advertentieverkoop rondom die zoekresultaten. Dat is mogelijk ook de belangrijkste motivatie voor Apple om eigen zoektechnologie te ontwikkelen.
Er lopen immers verschillende rechtszaken waarin Google wordt verweten misbruik te maken van zijn dominante marktpositie. Een ingrijpen door toezichthouders kan het einde betekenen van de overeenkomst tussen Google en Apple. Dan moet Apple een goed alternatief hebben. Het bedrijf heeft eerder laten zien dat het daartoe in staat is. Lang was de positie van Google Maps vrijwel onaantastbaar. Maar ondanks verschillende missers vlak na de introductie van de eigen navigatie-apps, heeft Apple inmiddels een stevige voet aan de grond in de markt voor routekaarten en navigatie.
Geleidelijk uitbouwen
Nu lijkt Apple hard te werken aan het verfijnen van eigen zoektechnologie. Een belangrijke stap daarin was wellicht al tweeënhalf jaar geleden, toen Apple het hoofd van Googles zoekdivisie - John Giannandrea - wegkaapte bij de concurrent. Hoewel zijn taak was om leiding te geven aan onder meer het werk aan verbeteringen in Siri, en de toepassing van kunstmatige intelligentie in Apple-producten, brengt hij een enorme lading aan kennis over zoekmachinetechnologie mee.
Meer aanwijzingen komen uit de frequente vacatures waarin Apple vraagt om specialisten in zoekmachinetechnologie. In de vacatureteksten wordt duidelijk dat Apple werkt aan een 'baanbrekende zoekmachine-architectuur'. Daarnaast hebben verschillende marketingexperts opgemerkt dat de de afgelopen tijd een flinke toename is te zien in de indexatie-activiteiten van een webcrawler van Apple. Die indexatie vormt de basis van elke succesvolle zoekmachinetechnologie tot nu toe.
Reacties
Om een reactie achter te laten is een account vereist.
Inloggen Word abonnee